רפורמת הגיוס של ועדת פרי יוצאת לדרך

07 יולי 2013 14:58 | יעקב פרי

הממשלה אישרה היום, ברוב של 14 שרים מול 4 נמנעים,  את רפורמת הגיוס של ועדת פרי, להסדרת סוגיית שילובם של תלמידי הישיבות בשירות הצבאי והאזרחי ולהגברה משמעותית של השוויון בנטל בחברה הישראלית. השר פרי בפתח ישיבת הממשלה: "מדובר בשינוי היסטורי, הנוגע לאחת מן הסוגיות המורכבות והרגישות ביותר בחברה הישראלית, האחריות למימוש ויישום הרפורמה מוטלת כעת על כולנו, הממשלה והכנסת גם יחד"

עיקרי הרפורמה המוצעת:

השר יעקב פרי אשר הציג המתווה בפני חברי הממשלה אמר בפתח דבריו: "ההסדר המוצע מגלם בתוכו הליך הדרגתי, אשר מטרתו הגברה משמעותית של השתתפות הציבור החרדי בשירות הצבאי והאזרחי שבסופו כלל הציבור ישרת את המדינה".

שלבי הרפורמה - בהתאם לקבוצות גיל מקרב תלמידי הישיבות במועד כניסתו לתוקף של התיקון המוצע לחוק:

•     תלמידי ישיבות שהינם בני 22 ומעלה ביום כניסת החוק לתוקף – ע"פ הצעת החוק, יוזמנו תלמידי ישיבות אלו למרכזי קליטה של צה"ל ויוצעו להם מסלולי שירות שונים המותאמים לאורח חייהם. במידה ויבחרו שלא לשרת, יקבלו פטור משירות ביטחון ומחובת הלימודים בישיבה ויוכלו לצאת ולהשתלב בשוק העבודה.

•     תלמידי ישיבות שהינם בני 22-18 ביום כניסת החוק לתוקף – תלמידי ישיבות אלו יוכלו להמשיך ולדחות את שירותם לטובת המשך לימודיהם בישיבה עד להגיעם לגיל 24. במהלך שנים אלו, יופעל מערך של תמריצים, מכוחה של החלטת הממשלה המתגבשת, לעידוד שילובם של תלמידים אלו בשירות הצבאי והאזרחי וזאת, בהתאם ליעדים שתקבע הממשלה, שמספרם יעלה משנה לשנה. בגיל 24, במידה ויבחרו בני קבוצה זו שלא לשרת, יפטור אותם שר הביטחון משירות.

•       תלמידי ישיבות שהינם בני 18 ומטה ביום כניסת החוק לתוקף – על אוכלוסיה זו יחול ההסדר המרכזי המוצע בחוק, שעיקריו הם:

o      התייצבות למיון ובדיקה בגיל 17 במרכזי קליטה אשר יוקמו ע"י צה"ל במיוחד עבור אוכלוסיה זו ומתוך התחשבות במאפייניה הייחודיים.

o      אפשרות לדחיית שירות לטובת לימודי תורה בישיבות בין הגילאים 21-18 – בכפוף לתנאים שנקבעו בחוק.

o      בגיל 21 תחול חובת הגיוס לשירות סדיר – למעט 1800 תלמידי ישיבות אשר יוכרו כ"מתמידים" ואשר יוכלו להמשיך וללמוד עד גיל 26 ולאחר מכן יקבלו פטור משירות.

o      אפשרות לשירות אזרחי כחלופה לשירות צבאי – בגיל 21 ובהתאם לצרכי הצבא ושיקול דעתו.

תלמיד ישיבה אשר ישלים את שירותו האזרחי בהתאם לתנאי החוק – יפטור אותו שר הביטחון משירות צבאי. מי שלא ישלים את השירות האזרחי, ע"פ התקופה הנדרשת בחוק, או שלא יעמוד בתנאיו, יהיה חייב בשירות צבאי. הצעת החוק מסמיכה את הממשלה לקבוע יעדים מספריים לגיוסם של תלמידי ישיבות אשר יעלו משנה לשנה. על פי הצעת החוק, כל עוד יתמלאו יעדים אלו, לא ייכנסו לתוקפם מנגנוני החובה הקבועים בחוק שירות ביטחון. עם זאת, החל מחודש יולי 2017 - אם וכאשר לא יתמלאו היעדים מקרב האוכלוסייה החייבת בגיוס, תחול חובת גיוס על תלמידי הישיבות.

•       בהמשך לחוות דעתו של היועץ המשפטי לממשלה, נקבע בהצעת החוק  כי שניים מן ההסדרים הייחודיים החלים על תלמידי הישיבות – האפשרות לדחות את שירותם עד לגיל 21 והאפשרות לשרת בשירות אזרחי כחלופה לשירות צבאי - יוגבלו בתוקפם עד שנת 2020 ולאחריה תידרשנה הממשלה והכנסת לדון מחדש בהסדרים אותם ראוי לקבוע.

חוק השירות האזרחי למי שנדחה שירותו הצבאי

הצעת החוק כוללת את המנגנונים החיוניים הנדרשים להפעלת השירות באופן מיידי על מנת לתת את המענה החוקי הנדרש עד להסדרת כלל הסוגיות הרלוונטיות באופן כולל ונרחב.

o        בהתאם להצעת החוק, יגדל היקפו של השירות האזרחי הנדרש מתלמידי הישיבות באופן משמעותי, יוגדרו תחומי השירות ויוקם, לראשונה, מסלול שירות אזרחי-בטחוני שהיקפו נרחב יותר ממסלול השירות האזרחי הרגיל והמיועד לתפקידים משמעותיים בגופים בעלי אופי ביטחוני (כדוגמת המשטרה ושירות בתי הסוהר).

o        הצעת החוק מבקשת להסדיר גם את סמכויות הפיקוח על השירות האזרחי, וזאת במטרה לוודא כי מסלול זה יבוצע באופן מלא וראוי וכי כלל תנאי השירות יקוימו במלואם.

o        הצעת החוק מתייחסת, בנוסף, להכשרות אשר יעברו המשרתים במסלול זה לטובת ביצוע שירותם. הכשרות אלו תצטרפנה להכשרות חיצוניות ואשר תיפתחנה לאוכלוסיית המשרתים בשירות האזרחי במטרה לשלבם בשוק העבודה, אותן צפויה לעגן החלטת הממשלה המתגבשת.

בנוסף להסדרת שירותה ונשיאתה בנטל של האוכלוסייה החרדית, הצעת החוק מבקשת  להחיל צעד משמעותי נוסף אשר יש בו כדי להגביר את השוויון בין האוכלוסיות השונות והוא קיצור שירותם הסדיר של הגברים בצה"ל ב-4 חודשים, החל משנת 2015. במקביל, מציע החוק הארכה בת 4 חודשים במשך שירותן הסדיר של נשים בצה"ל החל מאותו המועד, וזאת במטרה לצמצם את הפערים בין המגדרים, להסיר חסמים ולהרחיב את ההזדמנויות והאפשרויות השירות הניצבות בפני הנשים המשרתות.

•         ההסדר שהובא בפניי הממשלה, בעל היבטים תקציביים, הנובעים בעיקר מהתאמת מסגרות השירות למאפייניה האוכלוסייה, בניית מרכזי הקליטה הייחודיים, הרחבת מרכזי ההכוונה התעסוקתית ובניית ההכשרות המתאימות. "אנו סמוכים ובטוחים כי תרומתו של התהליך הגלום בהצעות החוק למשק הישראלי ולצמיחתו, עולה עשרות מונים על כלל עלויותיו" אמר השר פרי באשר להיבטים התקציבי, יש לציין כי כלל היבטיו התקציביים של ההסדר סוכמו כבר בין המשרדים הרלוונטיים לבין משרד האוצר והם באים לידי ביטוי בהצעת חוק ההסדרים המונחת על שולחן הכנסת.

 

כתבות נוספות שיעניינו אותך

ממשלת ישראל תתנצלי

ראש האופוזיציה, ח״כ יאיר לפיד: ״לפני שהממשלה הזאת דורשת עוד מאה ימים היא צריכה לבקש סליחה מאזרחי ישראל״.

המשך לקריאה

שמונת הצעדים של ״יש עתיד״ למלחמה בקורונה

קודם כל מקים ממשלה אחרת. 18 שרים. יעילה, חסכונית, ממוקדת מטרה. בלי שר לענייני מים ובלי חליפי. קבינט קורונה של ארבעה שרים: ראש ממשלה, אוצר, בטחון, בריאות. זה נקרא צוות, והדבר הכי חשוב במצבי חירום הוא עבודת צוות. אחר כך הייתי עושה שמונה צעדים:

המשך לקריאה

ראש האופוזיציה, ח״כ יאיר לפיד בנאום סיעה

אנחנו המדינה היחידה בעולם שהגיעה לגל השני מוכנה עוד פחות טוב מהגל הראשון. נתניהו נכשל. ממשלת המנותקים לא מתפקדת.

המשך לקריאה

תגובת יו״ר יש עתיד-תלם להקמת ממשלת נתניהו החמישית

נאשם בפלילים לא יכול למנות מפכ״ל, למנות פרקליט מדינה, למנות יועץ משפטי לממשלה, למנות את השופטים שידונו בעניינו. זו רשימת הדרישות של ביבי. אלה שנכנעו לה הם לא דון קישוט, הם קישוט, מקשטים לביבי את הממשלה. שרים מספר 32, 33, 34 בממשלת הכניעה.

המשך לקריאה

הפגנת הדגלים השחורים בכיכר רבין

נאשם בפלילים לא יכול למנות מפכ״ל, למנות פרקליט מדינה, למנות יועץ משפטי לממשלה, למנות את השופטים שידונו בעניינו. זו רשימת הדרישות של ביבי. אלה שנכנעו לה הם לא דון קישוט, הם קישוט, מקשטים לביבי את הממשלה. שרים מספר 32, 33, 34 בממשלת הכניעה.

המשך לקריאה

הפגנת העצמאים בירושלים

יו״ר יש עתיד-תל״ם, יאיר לפיד: באתי לתמוך הבוקר בהפגנת ארגוני העצמאים מול הכנסת. הם לא שמרו על 2 מטר מרחק, אבל בשביל העצמאים אני מוכן לקחת את הסיכון. הם כועסים, הם צועקים, הם צודקים.

המשך לקריאה

מצא את מטה השטח הקרוב אליך