פרי בנאום בוושינגטון מגלה על נכונות מצרית למהלך איזורי: ”על ישראל ליזום ועידה אזורית עם מדינות ערב המתונות”

23 מרץ 2015 10:04 | יש עתיד

חה"כ ממפלגת 'יש-עתיד', יעקב פרי, לשעבר ראש השב"כ, פתח אתמול (א') את הכנס השנתי העולמי של ארגון הג'יי-סטריט בוושינגטון הבירה, בנאום מדיני שנשא בפני אלפי משתתפי הכנס, ובנוכחות בכירים בארגון בראשם נשיא ג'יי-סטריט מר ג'רמי בן-עמי.


פרי הזהיר בנאומו מקיפאון מדיני, שיבודד את ישראל בעולם על רקע הצהרותיו האחרונות של נתניהו: " ביום ג' האחרון קבע פסק דינו של הבוחר הישראלי, שהיה חד משמעי וברור, להעניק לנתניהו את זכות הקמת הממשלה הבאה, ויותר מקרוב לוודאי, שתהא זאת ממשלה ימנית. נתניהו התנער מהצהרתו בנאום בר אילן בדבר שתי מדינות לשני עמים עוד לפני הבחירות, ושותפיו העתידיים לקואליציה יחברו אליו על בסיס המשך קיפאון מדיני זה. להערכתי, מצבה הבינלאומי ותדמיתה של ישראל בעולם, יוחמרו אף מעבר למצב הקשה הסורר היום. ישראל תמשיך להיתפס כסרבנית שלום וכמי ששולטת במיליונים רבים של פלסטינים, והמאבק שישראל תצטרך לנהל במוסדות בינלאומיים כמו האו"ם, בית הדין הבינלאומי בהאג, ובפרלמנטים מערביים רבים יחמיר".


פרי קרא בנאומו לממשלת ישראל העתידית לאמץ את הגישה האיזורית וליזום ועידה איזורית עם מדינות ערב המתונות. בדבריו גילה פרי כי קיים שיחות עם גורמים מצרים בכירים וכי קיימים אינטרסים משותפים לשתי המדינות: " המשא ומתן עם הפלסטינים במסגרת הבילטארלית הוכיח כי הוא אינו יכול לעבוד במתכונתו הנוכחית. המצב האזורי החדש שנוצר, בדגש אחרי מבצע "צוק איתן" בקיץ האחרון, פתח אופק מדיני חדש. מדינת ישראל חולקת היום לפחות שני אינטרסים מרכזיים עם מדינות האזור, וביניהן: ערב הסעודית, רוב מדינות המפרץ, ירדן ומצרים. האינטרס הראשון הינו המאבק באיסלאם הרדיקלי. השני, הינו המאבק הבלתי מתפשר בהתגרענותה של איראן. כעדות לשותפות האינטרסים בין ישראל למדינות ערב המתונות, אני יכול לציין, כי משיחותיי בחודשים האחרונים עם גורמים מצריים בכירים, שתי המדינות חולקות אינטרסים ביטחוניים ראשונים במעלה- הן בהיבט של רצועת עזה, הן בהיבט המאבק בטרור האיסלאמי הרדיקלי והן בהיבטים נוספים".


פרי הדגיש בדבריו כי הסדר איזורי יהווה את התכנית הכלכלית הטובה ביותר לישראל והציג נתונים מרשימים על תוספות של מאות מיליארדי שקלים לתקציב המדינה בהינתן מהלך שכזה: "גבירותי ורבותי, כמי שעסק במשך למעלה מ-30 שנה בביטחון ומודיעין, ומתוכן כ-7 שנים כראש שירות הביטחון הכללי של מדינת ישראל, אני יכול לקבוע, כי סוגיות הביטחון בהסדר הינן קריטיות לעתידה של מדינת ישראל, אך הן אינן הסוגיות היחידות. התועלות של הסכם כזה תהיינה מרחיקות לכת, ברמה המדינית עם הפלסטינים, ברמה הבינלאומית עם מדינות ערב וכלל הקהילה הבינלאומית, וברמה הכלכלית חברתית- פנים ישראלית. הסדר איזורי הוא התכנית הכלכלית הטובה ביותר לישראל. להלן רק מספר נתונים הלקוחים ממחקריו של המכון למדיניות ואסטרטגיה במרכז הבינתחומי בישראל:  365מיליארד ₪ במצטבר יתווספו לתקציב של מדינת ישראל במהלך 10 השנים הראשונות. 67 מיליארד ₪ יתווספו לתקציב בכל שנה מהשנה ה-11 ואילך. התוצר לנפש יגדל ב-%33  ל- 50,000 דולר לשנה לנפש. חברים יקרים- מדובר במהפכה".

 

הנאום המלא:


הכינוס הנוכחי של ארגון ג'יי סטריט, הוא הפעם יותר רלוונטי מאי פעם. רגע אחרי הבחירות, כאשר בישראל נגלית אל מול עינינו מציאות פוליטית חדשה, הנושא המדיני מקבל משנה תוקף לחשיבותו- ומדגיש את ההזדמנות אשר עומדת לפתחנו במזרח התיכון.


הבחירות האחרונות בישראל, בדומה למספר מערכות הבחירות בעשור האחרון, התחילו בקול תרועה רמה בנושאים החברתיים, והכלכליים הפנימיים, אך בפועל סדר היום הציבורי במהלך הבחירות, נוהל על ההיבטים המדיניים והבטחוניים השונים.
נושאים כמו גידול מימדי העוני בעשור האחרון, מצבם ההולך ומידרדר של הקשישים, היחס המכפיר לניצולי השואה, בעיות עומק בנושאי חינוך, רווחה ובריאות- זאת עד לשינויים שעשתה יש עתיד, המפלגה בה אני חבר, לא ליוו באופן משמעותי מספיק את מערכת הבחירות. את מקומם תפסו המשבר עם ארה"ב על רקע נסיעת נתניהו לנאום בקונגרס, ההסכם המתגבש עם איראן, ופרשות השחיתות הרבות, ואילו הרבה פחות הקיפאון המדיני במשא ומתן.
ביום ג' האחרון קבע הציבור בישראל את דמותו של השלטון בישראל בשנים הקרובות. פסק דינו של הבוחר, שהיה חד משמעי ונוקב, העניק לראש הממשלה, מר נתניהו, את זכות הקמת הממשלה הבאה, ויותר מקרוב לוודאי, שתהא זאת ממשלה ימנית.
נכון שמוקדם עדיין לקבוע במדויק מאילו אלמנטים פוליטיים תורכב הקואליציה, אך בהסתמך על הצהרותיו של ראש הממשלה והתמיכה הציבורית הרחבה, לה הוא זכה מחוגי הימין בישראל, אפשר כבר עתה להניח שהקיפאון בתהליך המדיני יימשך.


בנימין נתניהו התנער מהצהרתו בנאום בר אילן בדבר שתי מדינות לשני עמים עוד לפני הבחירות, ושותפיו העתידיים לקואליציה יחברו אליו על בסיס המשך קיפאון מדיני זה.
מפלגת "יש עתיד", בה אני חבר,  מאוכזבת מהעובדה שלא צלחה בידינו ובידי המפלגות בגוש המרכז שמאלה, להחליף את ההנהגה בישראל, אך אנו מכבדים ומקבלים את הכרעת הבוחר.
להערכתי, מצבה הבינלאומי ותדמיתה של ישראל בעולם, יוחמרו אף מעבר למצב הקשה הסורר היום. ישראל תמשיך להיתפס כסרבנית שלום וכמי ששולטת במיליונים רבים של פלסטינים, והמאבק שישראל תצטרך לנהל במוסדות בינלאומיים כמו האו"ם, בית הדין הבינלאומי בהאג, ובפרלמנטים מערביים רבים יחמיר.
אומנם סדר היום לקראת הבחירות האחרונות היה דומה לסדר היום של הבחירות הקודמות, ועסק בעיקרו בנושאים חברתיים וכלכליים, אך האינטרס הקיומי של מדינת ישראל צריך להכתיב לנו סדר יום שונה, לטעמי דחוף, שכן הזמן הולך ואוזל.

אך כעת, בהסתכלות על המפה הפוליטית החדשה, אנו יכולים לנצל את ההזדמנות ההיסטורית אשר נגלית לפנינו. בידי מדינת ישראל להביא לאופק מדיני חדש- ולא רק בהצהרות ובנאומים כפי ששמענו

בשנים האחרונות, אלא במעשים. בכך נוכל לבצע שינוי ולהביא לתקווה לאזרחי ישראל ולאזור כולו, ולקבע את עתידה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית לדורות הבאים לנצח נצחים.
הקיבעון המחשבתי והמשברים החוזרים בתחום המדיני, פוגעים באופן מהותי בביטחון ישראל, במעמדה בעולם ובכלכלתה.  קיום וחיזוק ביטחונה של ישראל טמון ביכולתה לקרוא נכון את מאפייני הזירה האזורית והעולמית, וליזום מהלכים ביטחוניים ומדיניים ברי-קיימא אל מול זירות אלו.
בבואי לעסוק בנושא המדיני, איני יכול שלא לקשרו לנושאים הכלכליים והחברתיים אותם הזכרתי. קיים קשר ישיר, הדוק ובלתי ניתן להפרדה, בין מצבה המדיני- הן הבינלאומי, והן הבילטארלי עם הפלסטינים, למצבה החברתי כלכלי של מדינת ישראל, ועל כך ארחיב בהמשך דבריי.
היום, ברצוני לומר באופן חד וברור: מדיניות ישראל בנושא התהליך המדיני בעשרים השנים האחרונות, נכשלה- הגיע הזמן לשינוי, שכן הזמן הולך ואוזל.
המדינאי בנג'מין פרנקלין אמר: "אל תדחה למחר את מה שאפשר לעשות היום". דבריו נכונים לגבי המצב במזרח התיכון- היום, יותר מאשר אי פעם. אם מדינת ישראל לא תפעל למימושו של פתרון מדיני עם העולם הערבי בכללותו, ועם העם הפלסטיני בפרט, אנו עלולים למצוא את עצמנו מתקרבים אל עבר מצב של מדינה דו לאומית- שהיא סופה של הציונות.
המשא ומתן עם הפלסטינים במסגרת הבילטארלית הוכיח כי הוא אינו יכול לעבוד במתכונתו הנוכחית. המצב האזורי החדש שנוצר, בדגש אחרי מבצע "צוק איתן" בקיץ האחרון, פתח אופק מדיני חדש.


מדינת ישראל חולקת היום לפחות שני אינטרסים מרכזיים עם מדינות האזור, וביניהן: ערב הסעודית, רוב מדינות המפרץ, ירדן ומצרים.
האינטרס הראשון הינו המאבק באיסלאם הרדיקלי. הקואליציה שהקים הנשיא אובמה למאבק במדינה האיסלאמית, "דעאש", מהווה סימפטום של שותפות האינטרסים, אשר גם מדינת ישראל חולקת עם מדינות ערב המתונות. ארגון ג'בת אל נוסרה וחיזבאללה בצפון, חמאס ברצועת עזה וארגוני טרור איסלאמי עולמי כגון אל קעידה בדרום מדינת ישראל, יצרו אינטרס מובהק לשיתופי פעולה בין ישראל למדינות ערב המתונות.


השני, הינו המאבק הבלתי מתפשר בהתגרענותה של איראן. מאבק, אשר תוצאותיו ישליכו באופן ישיר על עתיד האזור כולו- בכלל היבטי החיים.
כעדות לכך, אני יכול לציין כי משיחותיי בחודשים האחרונים, עם גורמים מצריים בכירים, שתי המדינות חולקות אינטרסים ביטחוניים ראשונים במעלה- הן בהיבט של רצועת עזה, הן בהיבט המאבק בטרור האיסלאמי הרדיקלי והן בהיבטים נוספים.
באמצעות רתימת שני האינטרסים הללו, לתחילתו של תהליך פיוס היסטורי של מדינת ישראל עם מדינות ערב, יהיה ניתן לבצע שינוי דרמטי באזור כולו, ובמסגרת אותו שינוי, להכניס את המשא ומתן הבילטארלי עם הפלסטינים, תחת הסדר אזורי עם מדינות ערב, ובכך לייצר קואליציית מזרח תיכון מתונה. לפלסטינים יהיה קל יותר להגיע לפשרות תחת מטריה מדינית של הגדולות והחזקות שמדינות ערב, והם גם יזכו לגיבוי כלכלי שכה נחוץ להם.
למעשה באמצעות אימוץ מסגרת העבודה של יוזמת הליגה הערבית, בהתאמות תוכן של האינטרסים הישראליים, יהיה ניתן להגיע לאותו שינוי מדיני נדרש, ולרתימת האינטרסים המשותפים- לאינטרס הישראלי.
אחרי מבצע "צוק איתן" מדינת ישראל עמדה בפני הזדמנות היסטורית, זאת בעת התכנסות פורום המדינות התורמות בקהיר, כאשר במסגרת אותו פורום, התקבלה החלטה לשיקום עזה בהיקפים של מיליארדי דולרים. במקום לדאוג לאינטרסים הישראלים על ידי השתתפות באותה ועידה, ווידוא כי השיקום יותנה בפירוז, מדינת ישראל פספסה את ההזדמנות, אשר הייתה יכולה להוות את יריית הפתיחה לשיתוף פעולה אזורי עם מדינות ערב המתונות, וליצירת אותה קואליציית מזרח תיכון מתונה, אשר תהווה פתח לשינוי היסטורי במזרח התיכון.
כזכור, ראש הממשלה, בנימין נתניהו, דיבר בנאומיו בסוף המבצע על אותו "אופק מדיני" שמדינת ישראל הגיעה אליו, אך בניגוד לדבריו של ראש הממשלה הראשון של מדינת ישראל, דוד בן גוריון שאמר: " היסטוריה לא כותבים, היסטוריה עושים", ראש הממשלה נתניהו לא עשה דבר.

אז מה צריך להיעשות?
על מדינת ישראל לפעול להקמת קואליציית מזרח תיכון מתונה, שתחילתה ביוזמה של ישראל, לכינוסה של ועידה אזורית הכוללת את מדינות ערב המתונות והרשות הפלסטינית, ובמסגרתה ייפתח משא-ומתן שיכלול הידברות משולבת על מאפייני ההסדר האזורי ועל היפרדות מהפלסטינים. המשא ומתן יגובה על ידי הקהילה הבינלאומית בהובלת ארה"ב ויעניק הזדמנות אמיתית להצלחת התהליך.
מטרות ההסכם האזורי הינן, כינון הסדרי ביטחון קפדניים ובלתי מתפשרים לטווח ארוך, כולל פירוז יהודה ושומרון ופירוז החמאס מנשקו האסטרטגי. כינון נורמליזציה בין ישראל לבין מדינות ערב המתונות והליגה הערבית, היפרדות מהפלסטינים על ידי הקמת מדינה פלשתינאית מפורזת כחלק מההסדר האזורי, וסיום הסכסוך וסוף התביעות ההדדיות עם הפלסטינים.
יש לפעול לכך שבמהלך המשא ומתן תוחל הקפאת בנייה מחוץ לגושי הישובים המתוכננים ביהודה ושומרון, למעט התחשבות בגידול הטבעי בישובים הקיימים.
הדיון על גבול הקבע יתבסס על שיקולי הביטחון של ישראל ויתחשב במציאות שנוצרה בשטח מאז 1967. שני הצדדים יכירו באינטרס המשותף להשאיר את גושי ההתיישבות בידיה של ישראל, תמורת אותם גושי התיישבות, יתנהל משא ומתן על חילופי שטחים.
גבירותי ורבותי, כמי שעסק במשך למעלה מ-30 שנה בביטחון ומודיעין, ומתוכן כ-7 שנים כראש שירות הביטחון הכללי של מדינת ישראל, אני יכול לקבוע, כי סוגיות הביטחון בהסדר הינן קריטיות לעתידה של מדינת ישראל, אך הן אינן הסוגיות היחידות. התועלות של הסכם כזה תהיינה מרחיקות לכת, ברמה המדינית עם הפלסטינים, ברמה הבינלאומית עם מדינות ערב וכלל הקהילה הבינלאומית, וברמה הכלכלית חברתית- פנים ישראלית.


בכדי להמחיש את התועלת הכלכלית, אצטט ממחקריו של המכון למדיניות ואסטרטגיה במרכז הבינתחומי בישראל, אשר באמצעות צוות כלכלנים בראשות ירום אריאב, מנכ"ל משרד האוצר לשעבר, בדק מה תהיינה ההשלכות הכלכליות של הסדר אזורי על ישראל. המודל הכלכלי שהצוות בנה, מגיע למסקנה חד-ערכית שהשלום האזורי, טומן בחובו את התכנית הכלכלית הטובה ביותר לישראל. להלן רק מספר נתונים הלקוחים מהסקר:  365מיליארד ₪ יתווספו לתקציב במצטבר של מדינת ישראל במהלך 10 השנים הראשונות. 67 מיליארד ₪ יתווספו לתקציב בכל שנה מהשנה ה-11 ואילך. התוצר לנפש יגדל ב-%33  ל- 50,000 דולר לשנה לנפש.
חברים יקרים- מדובר במהפכה.


על מדינת ישראל ליזום, לשנות ולהביא תקווה ושקט לאזור כולו. הנוסחה לכך היא ברורה: אימוץ מסגרת העבודה לשיתוף פעולה אזורי, שילוב עקרונות משא ומתן אזוריים המגשימים את האינטרס הישראלי, מתן גיבוי של הקהילה הבינלאומית בהובלת ארה"ב, והכנסת המשא ומתן הבילטארלי עם הפלסטינים- אל המסגרת האזורית, יביאו להסדר אזורי היסטורי, ולשינוי פני המזרח התיכון.
תודה רבה.


 

כתבות נוספות שיעניינו אותך

שמונת הצעדים של ״יש בעתיד״ למלחמה בקורונה

קודם כל מקים ממשלה אחרת. 18 שרים. יעילה, חסכונית, ממוקדת מטרה. בלי שר לענייני מים ובלי חליפי. קבינט קורונה של ארבעה שרים: ראש ממשלה, אוצר, בטחון, בריאות. זה נקרא צוות, והדבר הכי חשוב במצבי חירום הוא עבודת צוות. אחר כך הייתי עושה שמונה צעדים:

המשך לקריאה

ראש האופוזיציה, ח״כ יאיר לפיד בנאום סיעה

אנחנו המדינה היחידה בעולם שהגיעה לגל השני מוכנה עוד פחות טוב מהגל הראשון. נתניהו נכשל. ממשלת המנותקים לא מתפקדת.

המשך לקריאה

תגובת יו״ר יש עתיד-תלם להקמת ממשלת נתניהו החמישית

נאשם בפלילים לא יכול למנות מפכ״ל, למנות פרקליט מדינה, למנות יועץ משפטי לממשלה, למנות את השופטים שידונו בעניינו. זו רשימת הדרישות של ביבי. אלה שנכנעו לה הם לא דון קישוט, הם קישוט, מקשטים לביבי את הממשלה. שרים מספר 32, 33, 34 בממשלת הכניעה.

המשך לקריאה

הפגנת הדגלים השחורים בכיכר רבין

נאשם בפלילים לא יכול למנות מפכ״ל, למנות פרקליט מדינה, למנות יועץ משפטי לממשלה, למנות את השופטים שידונו בעניינו. זו רשימת הדרישות של ביבי. אלה שנכנעו לה הם לא דון קישוט, הם קישוט, מקשטים לביבי את הממשלה. שרים מספר 32, 33, 34 בממשלת הכניעה.

המשך לקריאה

הפגנת העצמאים בירושלים

יו״ר יש עתיד-תל״ם, יאיר לפיד: באתי לתמוך הבוקר בהפגנת ארגוני העצמאים מול הכנסת. הם לא שמרו על 2 מטר מרחק, אבל בשביל העצמאים אני מוכן לקחת את הסיכון. הם כועסים, הם צועקים, הם צודקים.

המשך לקריאה

אנחנו נעמוד בזה

הקורונה לא תכניע אותנו, כי אי אפשר להכניע אותנו. ניסו לא פעם. תמיד עמדנו בזה. התפקיד שלנו הוא להזכיר לישראלים שאותם דברים שמפחידים אותנו - גם יכולים לעורר בנו השראה. לזכור שתמיד יש לנו ברירה: להתייצב מול זה ביחד, או ליפול כל אחד לחוד. אנחנו בוחרים להלחם במגיפה ביחד. יהודים וערבים, חרדים וחילונים, קואליציה ואופוזיציה. הקורונה לא מבדילה בינינו. במאבק נגדה גם אנחנו לא נבדיל בינינו.

המשך לקריאה

תוכנית יש עתיד-תל"ם לחילוץ הכלכלה הישראלית

ח״כ לפיד: ״זו תכנית דו שלבית לחילוץ מיידי של הכלכלה מהקפאון, הצלת העסקים הקטנים והבינוניים שנזנחו בידי הממשלה וסיוע לחברות גדולות״.

המשך לקריאה

כמה עולה מצפון?

הנה מה שאמר אתמול בראיון שר הבטחון כששאלו אותו על האפשרות שתקום ממשלה של יותר מ-30 שרים: "צריך לחלק עוד תיקים. זה לא יפה, אבל זו המציאות הפוליטית. אם זה קונה עוד שנה או שנתיים, מוטב שכך. מוטב שיהיו לנו כמה שרים בלי תיק אם זה יקנה לנו עוד שנתיים של יציבות."

המשך לקריאה

ברוכה הבאה ח״כ ע'דיר כמאל מריח

יו״ר יש עתיד, ח״כ יאיר לפיד:
״גאה ומאושר לקבל אלינו את ח"כ ע'דיר כמאל מריח. גאה בה שלא ויתרה על ערכיה תמורת שום תפקיד בעולם. נלחם ביחד איתה לטובת כל אזרחי ישראל. ברוכה הבאה״.

המשך לקריאה

מצא את מטה השטח הקרוב אליך