המצע שלנו

תחבורה

מדינת ישראל כולה תקועה בפקק תנועה. הצפיפות הקיימת בכבישים ביום היא פי 3.5 מהממוצע ב OECD- והיא צפויה להחמיר עוד יותר. עלות הפקקים המוערכת במשק עמדה על כ-50 מיליארד שקלים בשנת 2017 כאשר אוכלוסיית ישראל מנתה כ-8.7 מיליון תושבים שהחזיקו בכ-3.3 מיליון רכבים.  היום כבר יש הערכות שמדברות על 80 מיליארד שקלים הפסד לשנה, הכסף הזה צריך לחזור לציבור במקום להישרף בפקק.


התפיסה עד היום הייתה שצריך להשקיע באלטרנטיבות לרכב הפרטי, אבל הפרויקטים שעובדים עליהם יהיו מוכנים בעוד עשור במקרה הטוב ואף אחד לא מייצר פתרונות לטווח המיידי. 'יש עתיד' מאמינה כי צמצום הצפיפות בכביש היא יעד לאומי. מתן תשתיות תחבורה, ובייחוד מתן תחבורה ציבורית יעילה זמינה וזולה, הם שירותי יסודי שהמדינה מחויבת לספק לאזרחיה. מלבד חיסכון בזמנן ובכסף, תשתיות איכותיות יבטיחו את צמצום מספר תאונות הדרכים ואת חומרתן.

תוכנית 'יש עתיד בתחבורה' מציעה פתרונות מיידים שיתנו מענה לצפיפות בכבישים עד אשר תקום מערכת הסעת המונים. הפתרונות החדשניים שאנחנו מציעים מיושמים במקומות רבים בעולם. ישראל נמצאת במקום הגבוה בעולם בצפיפות של חדשנות טכנולוגית, והרבה מהפתרונות שמיושמים בעולם בתחום התחבורה – מקורם בחברות ישראליות. יש ליישם את הפתרונות באופן מידי בארץ במקום להישאר בחשיבה המיושנת שמתמקדת אך ורק בסלילת כבישים שבמקום להקל על העומס רק גורמים לעוד מכוניות להצטרף לכביש.

נפעל לתיקון כבישים אדומים, לשיפור תשתיות תחבורה, להגברת האכיפה ולהחמרת הענישה של עברייני דרך, ולהגברת החינוך לבטיחות בדרכים.

תכנית 'יש עתיד' לתחבורה ציבורית תאפשר לכל אזרח בישראל לבחור בכלי תחבורה ציבורית מהירים, נגישים, זולים ועם רמת שירות גבוהה, ולהעדיפם על פני השימוש ברכב פרטי.
תחבורה ציבורית מפותחת, יעילה, מרכזית, זמינה ונגישה היא תשתית בסיסית שהמדינה צריכה לספק לאזרחיה. תחבורה ציבורית נאותה, בתוך הערים וביניהן, תקרב את הפריפריה למרכז, תאפשר לצמצם את השימוש ברכבים פרטיים, תפחית את מספר כלי הרכב על הכבישים ותסייע בצמצום זיהום האוויר.

אנו רואים הכרח מיידי לחלץ את פרויקט הרכבת התחתית בתל-אביב מהבוץ, להניעו ולהביא להשלמתו. צפיפות התחבורה הפרטית והציבורית, במטרופולין גוש דן בכלל ובתל-אביב בפרט, שרק תלך ותגבר, מחייבת אותנו להציב את הפרויקט בראש סדר העדיפויות הלאומי. הרכבת התחתית, תיצור קישור תחבורתי ישיר בין תל אביב לפרבריה ותהווה תחליף זול ואקולוגי יותר לרכבים הפרטיים.

הקלת העומס בכבישים

'יש עתיד' מאמינה שבהתמודדות עם העומס בכבישים יש לחשוב מחוץ לקופסה ולקבל פתרונות יצירתיים. כך לדוגמא אחד המוקדים הפקוקים הוא הכניסה מכיוון ראש העין לתל-אביב בכביש 5. בשעות העומס נסיעה של קילומטרים ספורים עלולה לקחת שעתיים בעוד שארבע נתיבים בכיוון הנגידי פנויים לחלוטין והנסיעה בהם אורכת 10 דק' בלבד. 'יש עתיד' תפעל להגדרת אחד הנתיבים הללו נתיב תחבורה ציבורית מתחלף. נתיב מתחלף הוא פתרון שניתן ליישם בקלות ובמהירות.

תגמול עבור אי נהיגה בשעות העומס- במקומות רבים בעולם עוסקת הממשלה בתגמול נהגים שישנו את התנהגותם וימנעו מנסיעה בשעות העומס. כך, נוצר תמריץ חיובי לנהגים שיכולים לבחור את שעת הנסיעה והעומס בכבישים יפחת. תמורת שינוי הרגלי הנסיעה יוכל הנהג לצבור מענק של עד 4000 ש"ח בשנה.


עידוד תחבורה שיתופית- נסיעה שיתופית היא פלטפורמה לפתרונות מיידים לבעיית הפקקים משום שהיא מתבססת על רכבים פרטים. שימוש באפליקציות שמאפשרות שיתוף נסיעות הופך את עולם התחבורה ליעיל וחסכוני הרבה יותר. גם כאן פתרונות רבים בתחום זה הם תוצאה של החדשנות הישראלית אך הם אינם מיושמים בארץ משום שהרגולציה והבירוקרטיה הישראלית לא מאפשרים להם לפעול. יש עתיד מתחייבת לפעול להקלת הרגולציה והבירוקרטיה על מנת לאפשר לשוק התחבורה השיתופית להתפתח בארץ כשם שהוא מתפתח בשאר מדינות ה-OECD.

במקביל נעודד התארגנויות פרטיות של נסיעה משותפת (קאר-פול). נוסעים ברכב מלא יוכלו לנסוע בנתיבים המהירים ובנתיבי תחבורה ציבורית. נחמיר את האכיפה בנתיבי התח"צ כדי לוודא שהם יהיו פנויים עבור מי רכבי תחבורה ציבורית ושיתופית. 

הקמת קבינט תחבורה-

כפי שקבינט הדיור היה צעד הכרחי כדי לקדם את פתרונות הדיור שהובלנו ולהניח את התשתיות לפתרון משבר הדיור, כך גם כדי לפתור את הבעיה המורכבת של הצפיפות בכבישים יש לכנס סביב השולחן את כל משרדי הממשלה הרלוונטיים ויש הרבה מאוד כאלה: משרד התחבורה, משטרה, רשות המיסים, שוק ההון, שלטון מקומי, משרד האנרגיה, משרד האוצר, מכון התקנים ועוד. כרגע אין גוף שמסנכרן ביניהם, מוודא שתהליכים מתקדמים במהירות. קבינט כזה נחוץ במיוחד משום שרוב הסמכויות הרלוונטיות לא נמצאות תחת שר התחבורה.

תחבורה ציבורית

תכנית התחבורה הציבורית של 'יש עתיד' תרשת את כל הארץ בקווי תחבורה ציבורית מסוגים שונים, המסונכרנים ביניהם מבחינת נקודות המוצא ומבחינת לוחות הזמנים, באופן שיספק מענה מושלם לנסיעה, ויחולל מהפכה בהרגלי התחבורה של הציבור בישראל. התכנית תגדיל את מספר הנוסעים בתחבורה ציבורית איכותית, זולה ונוחה, ותצמצם את מספר הנוסעים בתחבורה פרטית; תעודד מעבר אזרחים לפריפריה הגאוגרפית בזכות תשתית מפותחת של תחבורה ציבורית; תשמור על רמת נסיעה איכותית ונגישה תוך הקפדה על מחיר נסיעה נגיש; תייצר סנכרון מדויק בין כלי התחבורה הציבורית השונים כך שיספקו מענה מושלם תוך צמצום משך זמן וכמות המעברים; והכל תוך קיום תרבות נהיגה המצמצמת את מספר תאונות הדרכים, יישום תכניות להפחתת זיהום האוויר ופיקוח מוניציפאלי.

מעבר לתרומה הטבעית בשיפור התחבורה הציבורית בישראל, השקעת המדינה בתשתיות לתחבורה ציבורית תביא להקטנת מספר תאונות הדרכים, לצמצום פערים חברתיים, תייצר מקומות עבודה, תגביר את השמירה על איכות הסביבה ותפחית את זיהום האוויר.

תשתיות לרכבות הנעות במהירות של 300 קמ"ש ומעלה- כיום, תשתית הרכבות בישראל מתאימה לנסיעה במהירות של עד 160 קמ"ש. מפלגת 'יש עתיד' תפעל להקמת תשתית נוספת, המתאימה לרכבות הנעות במהירות של 300 קמ"ש ומעלה, בנתיבים רלבנטיים, ובכך תקרב את הפריפריה הגאוגרפית למרכז. פיתוח התשתית לרכבות מהירות העולות על 300 קמ"ש ייעשה בשיטת ההקמה (BOT) הדומה לזו שננקטה בכביש 6.

הרחבת קווי הלילה- קווי לילה הינם קווי תחבורה ציבורית הפועלים מאזורי המגורים אל מוקדי הבילוי ובחזרה, מחצות ועד 04:00 לפנות בוקר. הנסיעה בקווי הלילה היא בעלות של נסיעה רגילה בתחבורה הציבורית. קווי הלילה נוצרו בכדי לספק מענה לצעירים החוזרים מבילוי בשעות מאוחרות, מבלי להסתכן בנהיגה בשכרות, התנהגות מסוכנת בדרכים, לקיחת טרמפים ומבלי להוציא סכומי כסף נכבדים על דלק, מוניות וחניה. הרחבת קווי הלילה תאפשר נגישות למקומות בילוי, תצמצם משמעותית את תופעת הנהיגה תחת השפעת אלכוהול, ותוביל להפחתת מספר תאונות הדרכים.

תחבורה ציבורית בשבת- נפעל בכדי לאפשר תחבורה ציבורית בשבת באזורים חילונים. תחבורה ציבורית תופעל בשבת לפי הצרכים ותוך התאמת צירי התנועה ותדירותה לנסיבות. תישקל הפעלת התחבורה הציבורית בשבת בידי זכיינים מיוחדים ובאמצעות כלי רכב קטנים (כגון מיניבוסים).

סלילת נתיבי תחבורה ציבורית והגברת האכיפה- רק אם התחבורה הציבורית תקבל עדיפות על הכביש, יהיה לה יתרון יחסי עבור המשתמש על הרכב הפרטי. על כן יש לקדם הוספת 50 ק"מ של נתיבי תחבורה ציבורית בכל שנה, תוך השלמת התכנית המטרופולינית לפריסת נתיבי תחבורה ציבוריים בגוש דן. ללא אכיפה, נתיבי התחבורה הציבורית לא יתפקדו ביעילות, ועל כן יש להעביר את תיקון החקיקה שכבר הותנע, להוספת סמכויות אכיפה בנתיבים הציבוריים לפקחי הרשויות המקומיות ולהצבת מצלמות אכיפה.

קווים מהירים לאזורי תעסוקה- יצירת קווי תחבורה ציבורית מהירים לאזורי תעסוקה, וכן מתחנות הרכבת למרכזי הערים, בתזמונים ובתדירות המספקים מענה לשעות עבודה משתנות, תהווה פתרון אפקטיבי עבור העובדים בהגעה ממקום מגוריהם לעבודה ולהפך.

קידום התחבורה השיתופית- תחבורה שיתופית תאפשר לנהגים פרטיים להשתתף בכוח העבודה כנהגים גם עבור נוסעים אחרים ובכך תיצור עבורם אפיק הכנסה נוסף אשר יתרום לרווחתם הכלכלית. המודל מבוסס על שימוש בטכנולוגיות מידע ורשתות חברתיות. מודל זה יתרום להפחתת יוקר המחיה באמצעות אספקת שירותי הסעה זמינים ובמחירים נמוכים מאלה הנהוגים כיום, וכן להרחבת התחרות בתחום שירותי ההסעה.

עידוד נסיעה בתחבורה ציבורית- ציבור האזרחים הוותיקים בישראל מסתייע רבות בשירותי התחבורה הציבורית. כיום מקנה חוק האזרח הוותיק הנחה של 50% מעלות הנסיעה בתחבורה הציבורית. נפעל להגדלת ההנחה כך ששירותי התחבורה הציבורית ינתנו לאזרחים הוותיקים בחינם. הנחה זו תהווה הקלה משמעותית ביוקר המחיה עבור ציבור הקשישים בישראל המתקיים בצמצום. ההטבות המוקנות לסטודנטים בתעריפי התחבורה הציבורית כפופות לא פעם למגבלות והגבלות על סוג הנסיעה, ולמעשה מקשות על הסטודנטים. נסיר את המגבלות הללו ונאפשר מתן הנחה לסטודנטים המשתמשים בתחבורה הציבורית בכל הקווים.


מלחמה בתאונות הדרכים

פיתוח תשתיות תחבורה, ובייחוד התחבורה הציבורית, הוא כלי מרכזי במאבק בתאונות הדרכים. תשתיות תחבורה איכותיות יבטיחו את צמצום מספר תאונות הדרכים ואת חומרתן ויפחיתו את מספר ההרוגים והפצועים. נפעל לתיקון כבישים אדומים, לבנית גשרים להולכי רגל למיעוט חשיפתם לתחבורה בצירי תנועה מרכזיים וסואנים. נגבש תכנית הסברה, המותאמת לקבוצות אוכלוסייה מגני הילדים ועד האזרחים הוותיקים, לחינוך לבטיחות בדרכים וליצירת תרבות נהיגה אחראית. כדי ליצור הרתעה, נפעל להגברת האכיפה ולהחמרת הענישה של עברייני דרך. אכיפה וענישה מוגברים יהיו על עבירות התנועה המסוכנות ביותר: נהיגה תחת השפעת אלכוהול, נהיגה במהירות מופרזת ונהיגה ללא חגורת בטיחות.

רכבים דו-גלגליים

הסדרת האופניים החשמליים- האופניים החשמליים, המתנהגים כרכב ממונע לכל דבר ועניין, הופכים מיום ליום לאחד הרכבים המסוכנים בכביש. מספר הפגיעות בהולכי הרגל על ידי אופניים חשמליים הולך ועולה. נפעל להסדרת האופניים החשמליים בחוק, תוך קביעת כללי נסיעה ואכיפתם וחיוב ציוד בטיחות ונקדם הצעת חוק שתחייב כל אופניים חשמליות בהתקנת מספר רישוי.

איסור "קסדת חצי" בחקיקה- חלקם של רוכבי האופנועים מכלל ההרוגים בתאונות דרכים נמצא במגמת עליה בעשור האחרון. כ-40 רוכבי אופנועים וקטנועים נהרגים בשנה בממוצע. נקדם חקיקה שתאסור שימוש של רוכבי אופנועים ב"קסדת חצי" אשר אינה מספקת הגנה נאותה לרוכבים במקרה של תאונת דרכים. חיוב חבישת קסדה המכסה את הראש כולו תמנע פגיעה והרג של רוכבי אופנועים בישראל.

קידום נגישות לאנשים עם מוגבלויות

'יש עתיד' מחויבת להסיר את כל המכשולים מדרכם של אנשים עם מוגבלויות ולהבטיח שאין מקום אחד שסגור בפניהם, בכלל זה בתחבורה הציבורית. חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות מחייב הנגשת מוסדות ציבוריים לאנשים עם צרכים מיוחדים. יישום החוק, עליו אמונות הרשויות המקומיות, נושא עלויות גבוהות ולכן במקרים רבים איננו מבוצע. אישרנו תקנות נגישות רבות, ביניהן הסדרת נגישות לשירותי תחבורה ציבורית והנחה באגרת רישיון להפעלת מונית נגישה.

פיתוח תשתיות תחבורה

רכבת קליע- רכבת חוצה ישראל – יש עתיד רואה בהקמת רכבת מהירה שנוסעת 400 קמ"ש, פרויקט חברתי לאומי שיכול לפתור את הבעיה של חיבור הפריפריה למרכז. הרכבת המהירה תביא איתה עלייה ברמת החיים בפריפריה, תסייע באופן משמעותי בפתרון משבר הדיור במרכז הארץ, תחזק את החוסן הכלכלי הפריפריה ותאפשר פריסה של מרכזי התעסוקה באזורים נרחבים יותר. רכבת קליע תשנה את האופן שבו אנחנו תופסים את המרחק בין המרכז לפריפריה, צעירים יוכלו לבחור לגור בקריית שמונה או בדימונה מבלי שהמרחק למרכז ת"א יהיה בעיה.

הרחבת ההשקעה בתשתיות התחבורה בפריפריה -במסגרת תכנית הדיור הלאומית שהוביל יו"ר קבינט הדיור ושר האוצר לשעבר, יאיר לפיד, הושקעו מיליארדים רבים בתשתיות תחבורה, להקמת מחלפים, וכבישי גישה ותשתיות תחבורה ציבורית, שיאפשרו שחרור של 50,000 דירות בפרויקטים שנתקעו ו-62,000 דירות שיצאו לדרך בשכונות חדשות בלב אזורי הביקוש. יש עתיד' תפעל להרחבת ההשקעה המשמעותית בתשתיות התחבורה בפריפריה, המשך סלילת כביש 6 לדרום ולצפון והוספת מחלפים בצירים הקיימים. כך נוכל לקצר משמעותית את זמני הנסיעה בין חלקי הפריפריה ובין מרכז הארץ ולקרב משמעותית את הפריפריה למרכז ולהיפך. נפעל להוספת קווי אוטובוס חדשים וישירים בין מרכזי הערים בפריפריה לתחנות הרכבת הפועלות היום לצד הגדלת התדירות של הקווים הקיימים היום המחברים בין הפריפריה למרכז ונייעל את המעבר באמצעות כרטיס הנסיעה החכם בין אמצעי תחבורה אחד לאמצעי תחבורה אחר.

שדה התעופה הבינלאומי המשלים לנתב"ג -בעוד שנים בודדות שדה התעופה בן-גוריון יגיע למיצוי יכולתו של עד 16 מיליון נוסעים בשנה. מדינת ישראל זקוקה כבר כיום לשדה תעופה בינלאומי משלים אשר יוקם בנגב. 'יש עתיד' מחויבת למהלך לאומי זה אשר יביא לפיתוח ושגשוג כלכלי, תעסוקתי ותיירותי משמעותי בפריפריה. יש עתיד מתנגדת להקמת שדה תעופה בינ"ל ברמת דוד. אנחנו מאמינים כי החלופה הדרומית להקמת נמל תעופה משלים לנתב"ג היא החלופה הנכונה. הקמת נמל תעופה ברמת דוד תגזול מקופת המדינה תקציב הגדול פי ארבעה מחלופת נבטים ותפגע קשות בעמק, בעיקר מבחינת הרעש בשעות הלילה, זיהום האוויר הקשה הצפוי מדלק המטוסים והעומס על נתיבי התנועה. עם זאת, בניגוד לראשי הרשויות בצפון שמתנגדים לנמל התעופה המתכונן, בנגב חתמו 22 ראשי רשויות על תמיכה בחלופת נבטים.

הקמתם והרחבתם של חניוני ה'חנה וסע' בסמוך לרכבות ובכניסות לגוש דן- נשקיע תקציבים בהקמתם והרחבתם של שירות 'חנה וסע' מאפשר לנהגים להחנות בחינם את רכבם בחניונים הסמוכים לתחנות רכבת ובכניסות וביציאות מגוש דן, בהם יוכלו להתחבר לשאטלים שיסיעו אותם אל מרכזי העסקים והבילוי.