נאום שר החינוך מהכנס השנתי של מחקרי יהודה ושומרון שנערך היום באוניברסיטת אריאל

15 יוני 2014 10:22 | הרב שי פירון

בליל יום העצמאות תשכ"ח, כשלשה שבועות לפני פרוץ מלחמת ששת הימים, בסמוך לחצות הלילה, נשא הרב צבי יהודה הכהן קוק, ראש ישיבת 'מרכז הרב' בירושלים את נאומו המרכזי  לכבוד יום העצמאות הי"ט של מדינת ישראל. 

במהלך הנאום תאר הרב בפני תלמידיו את הרגשותיו המעורבות לאחר ההצבעה בכ"ט בנובמבר 1947, כשהחליטו שני שלישים מנציגי האומות בלייק-סקסס על חלוקת ארץ ישראל.  בשעה   שההמונים פקדו את הרחובות ישב הרב בחדרו תוך שהוא מתאר לנו את הרגשתו המורכבת: 

"עד כמה שהייתי, והנני, קשור ברוחי ונפשי ונשמתי לא יכולתי לשמוח... לא יכולתי להשלים עם אותה בשורה נוראה כי 'את ארצי חילקו'". ..לבסוף התאוששנו ואמרנו: "מאת ה' הייתה זאת היא נפלאת בעינינו". 

ההשלמה החלקית עם המדינה שקמה נבעה מאמונה שהמסגרת הלאומית היא רק ראשית צמיחת גאולתנו". אולם כאן  זעק הרב צבי יהודה והרעים בקולו: 

"איפה חברון שלנו, האנחנו שוכחים את זה?! 

והיכן שכם שלנו?!

ויריחו שלנו האם נשכחן?! 

וכל עבר הירדן שלנו הוא. 

כל רגב ורגב, וכל ד' אמות של ארץ ה', 

הבידנו לוותר איפה על מילימטר כאן?" 

 

גילי הצעיר לא אפשר לי להיות נוכח באותו נאום שחולל מהפכה גדולה. אולם, בני דורי שמעו קלטת של השיחה המפורסמת עשרות פעמים. היא הביאה אל תוכנו את הבשורה הגדולה של הרצי"ה. אי אפשר היה שלא להוסיף לה נופך של נבואה וקסם מיסטי שהרי הדרשה נאמרה ימים ספורים לפני מלחמת ששת הימים.  

במידה רבה, יש לומר שלתלמידי הרב קוק ובעקבותיו רוב בני הציונות הדתית מתוח קו אחד מהכרזת המדינה בתש"ח ועד כ"ח באייר תשכ"ז עת אוחדה ירושלים והגענו אל שריד בית המקדש ואל המחוזות ההיסטוריים  של העם היהודי.  אישיותו של הרב והשפעתו על תלמידיו הובילה ליצירתה של חברה שלמה שחלקים ממנה מבקשים עד היום להחיל ריבונות ולספח חלקי מולדת; להקים יישובים, מאחזים, בכל מקום, בכל פינה, בכל שעה ובכל זמן. 

שנים גדלתי על תורתו של הרב, אף שכאמור כמעט ולא זכיתי להכירו. היא הייתה חלק מהחומרים שעצבו את רוחי ונפשי. כל ימי כמהתי לארץ. כנער נלחמתי על להותיר את חבל ימית על מקומו,   ודילגתי פעם אחר פעם בין גבעות השומרון, הרי חברון, ובקעת הירדן. כדרכם של מאמינים, לא תמיד היה בי הכוח לעצור ולשאול. לתהות, לעורר, להרהר ולערער. כדרכה של וודאות אמונית טהורה, הצטרפתי לתנועה שיש בה רק כיוון אחד. שיש בה אמת אחת, תנועה של עם, תנועה גאולית בהירה שאני אחד מחייליה. אין בה אלא חלוקה בין "טובים" ל"רעים". על אף שלמדתי בישיבת "מרכז" למדתי להבחין בעיקר בין  "שמאל" ל"ימין" ועוד. 

אבל, עתה, דומני שאין מקום  מתאים מהכנס הזה, מהאוניברסיטה הזו, מהמקום הזה, אריאל, בירת השומרון, כדי לעורר שאלות גדולות: 

כיצד נעמיק את הקשר שבין העם לארץ? מה יהיו משמעויותיו  בימים של מחלוקת מוסרית, תרבותית ופוליטית, בימים  בהם יש  סכנה   למעמדה של ישראל  בעולם?

ובעיקר – האם המילה "שלום" אינה אלא רק חלק מתפילות המציירות עולם עתידי ואוטופי?  האין מוטלת עלי החובה להיות מתלמידיו של אהרון, להיות "רודפי שלום"?  

כדי להציג את עמדתי אני מבקש להגדיר, בקצרה, כמה ממושגי היסוד המרכיבים את הויכוח: 

א.      ארץ ישראל. מהי ארץ ישראל בשבילנו? ההתאמה בין העם  לארץ  איננה התאמה אקראית. האמונה היהודית לדורותיה מצביעה על כך שהתפתחותו התרבותית והרוחנית של עם ישראל יבואו לידי ביטוי רק כשעם ישראל יחיה בארץ ישראל. אכן, ניתן לגדל שתילים במשתלה, ניתן לזייף אקלים, ולפזר אדמה מתאימה בעציץ או בחממה. אך זהו זיוף, עמוק. זוהי מניפולציה בוטאנית שמדמה חיים. הנבואה תוארה ככישרון ייחודי שלא מצוי בגלות ובלשונו של ריה"ל: "כל מי שנתנבא לא נתנבא כי אם בארץ הזאת או בעבורה. " ארץ ישראל ללא חברון ושכם, ללא תל אביב ודגניה, ללא אופקים וקרית שמונה אינה שלמה. חלקים אלה, מעבר למטען היחודי שלהם, מהווים חלק מרכזי מהסיכוי לבניינו התרבותי והרוחני של העם. על ערכים אלה  עלינו לחנך את כל צעירי ישראל . לא רק מולדת שברית הדמים נכרתה בינה לבין תושביה עקב לידה אקראית בתחומה כי אם ארץ מולדת וייעוד. ארץ עם נשמה, חזון ומטען היסטורי שהוביל את הסבים והסבתות שלנו לחשוק בה, להתפלל אליה ורק אליה. זה מחייב אותנו לחנך, לטייל, לכבוש ולחקור את הארץ לאורכה ולרוחבה. 

ב.      מהי מדינת ישראל? ישוב ארץ ישראל אינה רק חובה פרטית של כל אחד אלא היא חובה לאומית. הרעיון העומד בבסיסה של ההנחה הוא הרצון להקים חברת מופת מוסרית, חברתית ורוחנית. מדינה לדוגמא. עד לה' באייר, מימות תלמידי הגר"א והבעל שם טוב היו שזכו לקיים את ההיבטים הפרטיים השייכים למצוות ישוב  ארץ ישראל. החל  מה' באייר החל להתממש הרעיון הציבורי שבחזון המדינה היהודית. 

 כיצד נחבר בין רעיון הארץ והמדינה? 

 מלחמת ששת הימים, העניקה לחברי את  תחושה שאנו "על הסוס". בני הציונות הדתית, חשו שהם ממשיכי דרכם של החלוצים הראשונים. קו רציף נמשך מסג'רה וראש פינה  עד קדומים ואלון מורה. תוצאות מלחמת ששת הימים, והמפעל ההתיישבותי שבאו אחריהם, לא הותירו מקום לספק: העם בדרך הנכונה. 

הייתה לנו הזדמנות לשוחח על ארץ ישראל השלמה, באמת, והחמצנו אותה. שהרי לא מדובר על המשמעות המצומצמת של חזון ארץ ישראל השלמה. מבחינתנו, לא מדובר רק במסגרת של גבולות אלא מדינה המביאה לידי ביטוי חיים שלמים: שיש בהם ביטויים חברתיים, מוסריים , תרבותיים ורעיוניים. 

ארץ ישראל השלמה דורשת משנה חברתית סדורה, דאגה לחלש, צמצום פערים ואהבה לכל. 

ארץ ישראל השלמה קוראת להתחדשותם של חיים יהודיים עשירים, המקבצים קולות מגוונים. המסרבת לחלק בין "נכון" ל"לא נכון" ורואה גוונים רבים לא רק בהמשגה של אמת ושקר . 

ארץ ישראל השלמה לא רואה, חלילה,  בזכויות אדם איום על יהדותה של המדינה כי אם כלי המפריח חברה צודקת ובריאה.

ארץ ישראל השלמה יודעת לצרף אליה את הכול, ברית של שונים היוצרים יחד.

ארץ ישראל השלמה מבערת מתוכה שנאה. ליהודי, לערבי, לזר. היא דורשת  להכיר בחביבותו של אדם שנברא בצלם ומאמינה בשליחותו של כל נברא.  

האם דחיקתו, צמצומו  של החלום והתמקדות בשאלת הגבולות לא פגעה בתודעה הלאומית שלנו? האם לא הרחיקה דורות של ישראלים? 

לצעירים רבים בארץ אין קשר רגשי או תודעתי לא רק לחברון, לשכם ולבית לחם  אלא אפילו לירושלים. אל תטעו: לא מדובר במחלוקת פוליטית הנוגעת לעתיד  המקומות הללו. לחלק מחברי הייתה תחושה שמלחמת ששת הימים והחזרה אל הנופים המקראיים של הארץ  יובילו לחיבור עמוק יותר אל התכנים היהודיים וההיסטוריים של עמנו. זה לא קרה. הניכור שבין חלקים נרחבים בציבוריות הישראלית לערכים היהודיים מדאיגה. אבל זה קרה גם מפני שלחלק מהם ארץ ישראל השלמה, זו הגאוגרפית, עומדת אל מול ארץ ישראל השלמה, זו התרבותית,  המוסרית המקיפה. 

אם לא נפעל לשינוי חברתי ותרבותי עמוק, הטענה הזו לא תהיה משוללת יסוד .

את המשא ומתן המדיני ננהל  בשולחן המשא ומתן, לא באריאל ולא בהרצליה. ברור לכולם שמי שמבקש להוביל לשלום, כזה שאני מאמין שיש להאמין בו, לעשות הכול למימושו והגשמתו גם אם הוא רחוק וכרגע בלתי נראה, יצטרך לחזק את גושי ההתיישבות, ולראות בהם מקור של עוצמה, פיתוח ושגשוג. אינני מכיר שלום שאין בו וויתורים הדדיים.  זהו אינטרס יהודי. לא רק תוצאה של לחץ בינלאומי ולא  רק אילוץ כלכלי או אחר. שלום הוא חלום וחזון ויעוד. לכשיבוא, לכשיבשילו התנאים, נצטרך לדון וללבן את הסוגיה והשלכותיה עד תום. 

אבל עד אז, אסור לנו לצמצמם את ארץ ישראל השלמה, אי אפשר להמשיך ולהסכים עם צימוקו וצמצומו של חזון גדול. 

כל זה מכריח חזרה לשיח אחר. כזה המבקש לחבר בין חלקים שונים, המחבר מרכז לפריפריה. 

כזה שיש בו מפגש תרבויות של יהודים ממזרח וממערב. כזה שמבקש להתמודד עם התבהמות חברתית, תרבות שטוחה ורדודה, כזה הרואה בסולידאריות חברתית ואהבת הרע בסיס, כזה שיש בו מידות טובות ומתוקנות, כזה שיש בו מערכת חינוך ציבורית, הכולל את כולם, כ-ו-ל-ם .

ארץ ישראל השלמה צריכה להביא את כל אלה לידי ביטוי. 

באופן פרדוקסלי ארץ ישראל השלמה שלי, תחזק את הקשר שבין צעיריה לגבולותיה. 

לא עוד תרבות של 'או' 'או'. יש מי שמבקש להדגיש את הסתירות: או יהודית או ליברלית, או גבולות או דאגה לחברה. רק תרבות שלמה, זו שיש בה "גם וגם", תוביל  לגיבוש עולם יהודי שורשי, תפיסה דמוקרטית המחויבות לערכים של מודרנה והתחדשות.  

ארץ ישראל אינה רעיון המצומצם. היא חזון גדול, חי ונושם. בידינו להרחיבו.

כתבות נוספות שיעניינו אותך

ח"כ רול במצעד הגאווה בת"א: "את הכח האדיר שיש פה חייבים לנתב לכח פוליטי שינהיג את ישראל לעתיד טוב ושוויוני יותר"


עשרות פעילי כחול לבן ביחד עם חברי הכנסת מאיר כהן, יעל גרמן, קארין אלהרר, אורנה ברביבאי, מיקי חיימוביץ', יזהר שי, איתן גינזבורג, עידן רול ויוראי להב הרצנו הגיעו לתמוך בקהילה הלהט"בית במסגרת מצעד הגאווה שנערך בתל אביב יפו.

ח"כ רול אמר על הבמה: "אנחנו מרגישים שבשדה הפוליטי יש ניסיון לחזרה אחורה ולהחזיר אותנו לדין תורה וקיצוניים שחושבים שיהדות היא יהדות מפלגת ויהדות היא דבר מקרב ואוהב ומגשר וזו היהדות שלי. התפקיד שלנו זה להיות שגרירים בכל מקום ולתת למאבק הגאה פנים ושם. רק ככה ננצח". 

המשך לקריאה

מטה הנשים של כחול לבן הפגין נגד הפיכת מדינת ישראל למדינת הלכה


מטה הנשים של כחול לבן ביחד עם ליהיא לפיד וחברי הכנסת קארין אלהרר ויוראי להב הרצנו ערך הפגנה ברחבת הבימה ובשדרות רוטשילד בתל אביב, במחאה כנגד מקרים של הדרת נשים והתבטאויות קשות של נבחרי ציבור כנגד נשים.

ח"כ אלהרר: "אם נשתוק מול המקרים האלו- מי שישלם את המחיר יהיו בנינו ובנותינו. מוכרחים להתעורר ולעצור את המצב הזה עכשיו!".

ליהיא לפיד: "המצב הזה מסוכן ואם לא נתעורר עכשיו, נקום למדינת הלכה".

המשך לקריאה

ח"כ לפיד במצעד הגאווה: "לא נעצור עד שהקהילה הגאה תקבל כל זכות שמגיע לה"


עשרות פעילי כחול לבן ביחד עם חברי הכנסת יאיר לפיד, עידן רול, יוראי להב הרצנו, יואב סגלוביץ', איתן גינזבורג ואלון שוסטר לקחו חלק במצעד הגאווה שנערך בירושלים.

ח"כ לפיד: "אנחנו באנו הנה כדי להגיד שלמדינה יש כל מיני זכויות והיא לא תגיד לאף אחד בעולם איך מותר לו או אסור לו לאהוב".

יו"ר התא הגאה, ח"כ עידן רול: "כחול לבן תמשיך להיאבק עד להשגת שוויון זכויות מלא לקהילה הגאה".

המשך לקריאה

ח"כ לפיד לראש הממשלה בהפגנה: "לא ניתן לך להיות ארדואן. לא ניתן לך להרוס את המדינה".


עשרות אלפי אנשים השתתפו בהפגנה שנערכה ברחבת מוזיאון תל אביב נגד יוזמות החקיקה של הקואליציה תחת הכותרת "חומת מגן לדמוקרטיה".

ח"כ יאיר לפיד תקף את כוונתיו של ראש הממשלה בנושא חוק החסינות ופסקת ההתגברות : "לא ניתן לך. לא ניתן לך להיות ארדואן. לא יהיה פה רודן טורקי. לא ניתן. לא ניתן לך להרוס את המדינה. זו גם המדינה שלנו. אנחנו לא נתינים שלך. לא ניתן לך להרוס את בית המשפט העליון. אתה לא מעל החוק". 

 

המשך לקריאה

ח"כ לפיד במהלך סיור במפעל פניציה: "זה צעד ראשון בדרך למדינת הלכה שאסור לתת לו לקרות"


ברקע החרם של חסידות גור על מפעל פיניציה בירוחם וסכנת הפיטורים ההמונית הקיימת במפעל הגיע חבר הכנסת יאיר לפיד, יחד עם חברי הכנסת מאיר כהן ופנינה תמנו שטה לסיור חירום במפעל.

לפיד, כהן ותמנו שטה נפגשו עם יו"ר מנכ"ל המפעל אמנון כהן שפרס בפניהם את המצב בו שורר המפעל.

לאחר מכן נערך סיור במפעל שבמהלכו אמר לפיד: "זה צעד ראשון בדרך למדינת הלכה שאסור לתת לו לקרות. יש כאן ניסיון לכפות, כפייה דתית שתגרום לפיטורים של עובדים וסגירה של מפעל בישראל  באזור שגם ככה סובל ממצוקה של תעסוקה ותעשייה". 

המשך לקריאה

לפיד וגנץ הציגו את התכנית הכלכלית של כחול לבן


במסגרת מסיבת עיתונאים שערכו המועמד לראשות הממשלה מטעם כחול לבן, בני גנץ, ושותפו הבכיר, יאיר לפיד חשפו את עיקרי התוכנית הכלכלית- חברתית של כחול לבן תוך התמקדות בשלושה נושאים מרכזיים: הבריאות, החינוך והתחבורה.

גנץ: "אנחנו לא מביאים הכרזת גדולות אלא תוכניות משמעותיות שנוכל לקדם כך שנתוני המאקרו לא יעמדו לבד, אלא קודם כל טובת האזרח".

לפיד: "הממשלה בראשות נתניהו לא רואה את האזרחים ממטר.סדר העדיפויות של נתניהו הוא נתניהו. סדר העדיפויות שלנו יהיה אזרח ישראל. אנחנו נוביל לשינוי, ובעיקר נעבוד קשה בשבילכם". 

המשך לקריאה

מנהיגי כחול לבן סיירו בשדרות ובעוטף עזה


ראשי רשימת כחול לבן, בני גנץ, יאיר לפיד, משה בוגי יעלון וגבי אשכנזי, סיירו בשדרות וביישובי עוטף עזה.
בני גנץ: "כאשר נרכיב את הממשלה נשנה את המדיניות הנרפית הזאת ונפעיל מדיניות מאוד קשוחה ונחושה. אנחנו דורשים את השקט ולא מוכנים בשום פנים ואופן להתפשר על ביטחון התושבים".
יאיר לפיד: "הרתעה משיגים בכוח ורק בכוח. הקבינט שבו שלושתנו ישבנו השיג כך הרתעה לשלוש וחצי שנים - את ההרתעה הזו אנחנו נחזיר". 

המשך לקריאה

מנהיגי כחול לבן ערכו סיור בצפון


מנהיגי רשימת "כחול-לבן", בני גנץ, יאיר לפיד, גבי אשכנזי ומשה (בוגי) יעלון, ערכו סיור בצפון בו נפגשו עם חקלאים, ראשי הרשויות ולאחר מכן ביקרו בתצפית על סוריה.

יו"ר המפלגה, בני גנץ: "נמצאים לפניכם שלושה רמטכ"לים ושר לשעבר עם ניסיון מדיני - 117 שנות ניסיון ביטחוני. אנחנו נדע לטפל בכל איום בכל אחת מהזירות ככל שיידרש. נבנה קבינט מאוזן, אחראי ותקיף".

ח"כ לפיד: "חלק מהעובדה שאנחנו פה זה כדי להזכיר לעולם כולו שאנחנו את רמת הגולן לא נחזיר לעולם. לישראל יש ריבונות על רמת הגולן, ותמיד תהיה ריבונות על רמת הגולן". 

המשך לקריאה

ח"כ לפיד על האיחוד עם בני גנץ: "אנחנו בוחרים אחד בשני ובאזרחי ישראל"

מנהיגי רשימת "כחול-לבן", בני גנץ, יאיר לפיד, גבי אשכנזי ומשה (בוגי) יעלון, ערכו מסיבת עיתונאים מיוחדת בעקבות האיחוד ביניהם.

בני גנץ: "זה ערב מכונן בתולדות ישראל. את תמונת האחדות שאתם רואים על הבמה, לא ראינו בארץ עשרות שנים".

ח"כ לפיד: "יש פה הזדמנות היסטורית לשנות את כל סדר העדיפויות במדינה, ולשנות את הדרך שבה אנחנו מתייחסים אחד לשני. להזכיר לכולנו שאנחנו משפחה". 

המשך לקריאה

יש עתיד התאחדה עם מפלגת חוסן לישראל


מתוך אחריות לאומית, החליטו בני גנץ, יאיר לפיד ובוגי יעלון על הקמת רשימה מאוחדת אשר תהווה את מפלגת השלטון החדשה של ישראל.


מפלגת השלטון החדשה תעמיד נבחרת מנהיגים בטחונית וחברתית חדשה שתבטיח את בטחון המדינה, ותחבר מחדש את חלקי העם ואת החברה הישראלית המשוסעת.

המשך לקריאה

מצא את מטה השטח הקרוב אליך