לפיד: ”את הוועדה לבחינת תהליכים לעריכת הסדרי החוב בשוק ההון הקמנו כי היה ברור שאת שיטת התספורות האוטומטיות צריך לעצור”

17 נובמבר 2014 14:10 | יש עתיד

הוועדה לבחינת הסדרי החוב בישראל, בראשות מנכ"לית משרד האוצר, יעל אנדורן, הגישה היום את הדוח הסופי לשר האוצר, יאיר לפיד ולנגידת בנק ישראל, קרנית פלוג. המלצות הדוח נועדו להסדיר את תהליך ניהול האשראי והסדרי החוב, במטרה לאפשר התפתחות תקינה של שוק האשראי בישראל.

הוועדה יצרה כללי משחק חדשים אשר יגבירו את הוודאות של השחקנים בשוק הפיננסי ביחס לתהליך ניהול האשראי ככלל, והשלבים המתייחסים לטיפול בכשל של החזר חוב, בפרט.

שר האוצר, יאיר לפיד: "את הוועדה לבחינת תהליכים לעריכת הסדרי החוב בשוק ההון הקמנו כי היה ברור שאת שיטת התספורות האוטומטיות צריך לעצור. המשחק הזה התבצע ללא פיקוח וללא שקיפות, על חשבון הפנסיה של כולנו. בשנים האחרונות התבצעו בישראל הסדרים בעייתיים בהיקפים גדולים. מאז 2008 ועד אוגוסט האחרון חברות במשק נכנסו ל-149 הליכי הסדרי חוב, שהצטברו להיקפי חוב בתהליכי הסדר של 40 מיליארד שקלים. אנחנו לא נגד הסדרי חוב כשהם מתבצעים במטרה למנוע קריסה של מפעל או פירוק של חברה. אבל הם חייבים להיעשות תחת כללים אחידים, שקופים וברורים ולא להפוך את כספי הציבור להפקר. אני מודה ליעל אנדורן מנכ"לית משרד האוצר ולחברי הוועדה על העבודה המאומצת והמקצועית שנעשתה, בכדי להחזיר את ההוגנות והשקיפות לעולם הסדרי החוב".

הוועדה לבחינת הסדרי החוב בישראל, בראשות מנכ"לית משרד האוצר, יעל אנדורן, הגישה היום את הדוח הסופי לשר האוצר, יאיר לפיד ולנגידת בנק ישראל, קרנית פלוג. המלצות הדוח נועדו להסדיר את תהליך ניהול האשראי והסדרי החוב, במטרה לאפשר התפתחות תקינה של שוק האשראי בישראל.  

המלצות הוועדה קובעות כללים מנחים ברורים באשר לתהליכים הקשורים בטיפול בחוב של חברה בקשיים פיננסיים, היוצרים וודאות בקרב השחקנים בשוק, וודאות שחיונית לצורך פעילות יעילה של השווקים הפיננסיים. 

כללים מנחים אלו מתמרצים את הצדדים לחתור להסדר חוב במועד מוקדם ומובילים לנקודת איזון טובה יותר ביחסים שבין בעלי העניין השונים בחברה. זאת, אל מול המצב היום, שבו חברות מגיעות להסדר חוב במועד מאוחר, לאחר שערך החברה נפגע ממשית וכאשר יתרת הנכסים לנושים בהסדר החוב מצטמצמת. 

כללים אלו קבועים במתווה המתייחס לשני שלבים בחיי חברה:

1.השלב הראשון – לחברה שנמצאת בקשיים פיננסיים על פי ההגדרה באיגרת חוב, אך עדיין עומדת בתשלומים למחזיקי אגרות החוב - ממונה נציג מיוחד מטעם מחזיקי אגרות החוב. הנציג המיוחד יושב כמשקיף בדירקטוריון החברה ובוועדותיו ומוסר למחזיקי אגרות החוב מידע על צעדים בהם החברה מתכוונת לנקוט העלולים לפגוע בנושים ועל הוצאות מתוכננות של החברה בסעיף "הנהלה וכלליות". הוראות אלו חלות גם על חברה שמחליטה להיכנס לשלב זה מיוזמתה ובמקרה כזה תינתן לה תקופת בלעדיות שבמהלכה עליה להציע מתווה של הסדר חוב באמצעות הנציג המיוחד ומחזיקי אגרות החוב לא יהיו רשאים להעמיד את החוב של החברה לפירעון מוקדם, אלא בתנאים המפורטים בהמלצות. שלב זה נועד לעודד את החברה ואת בעלי השליטה בה, להיכנס להליך הבראה הכולל הסדר חוב באופן מוסכם או יזום, במועד מוקדם, לפני שמצב החברה נעשה קשה יותר. בד בבד, מכוונות ההוראות למנוע פעולה של החברה שלא על פי האינטרסים של מחזיקי אגרות החוב.

2.השלב השני – חברה תיכנס לשלב זה מהמועד שבו היא אינה עומדת בתשלום לנושים הפיננסיים שלה. הוועדה מציעה לחייב את הנושים הפיננסים של חברה שלא שילמה חוב במשך 45 ימים, לפתוח כנגדה בהליכי חדלות פירעון בבית המשפט. חזקה על החברה שהיא חדלת פירעון וימונה לה מנהל על ידי בית המשפט. החידוש ביחס להוראות שחלות על חברה בשלב זה הוא שבפעם הראשונה נוצרת ודאות מלאה לחברה ולנושים לגבי תוצאות אי-תשלום חוב. ודאות מסוג זה תגדיל את הסיכוי להידברות מוקדמת בין החברה לבין נושיה, שתביא להסדר טוב יותר עבור הצדדים ובמועד מוקדם יותר. 

בנוסף, גיבשה הוועדה המלצות המתייחסות להקצאת האשראי במשק ולתמחורו, הכוללות: כללים למתן הלוואות לרכישות ממונפות, חובת גילוי ביחס לאשראי שנלקח למימון רכישת מניות השליטה בתאגיד או החזקה בהן, חובת גילוי על התנהלויות קודמות של בעל שליטה של חברה בקשיים פיננסיים, קביעת מגבלת אשראי לקבוצה עסקית, וקביעת כללים של התאגיד המלווה למתן אשראי לפי מאפיינים שונים. המלצות אלו מכוונות להביא להקצאת אשראי יעילה יותר במשק ולתמחור נכון של אשראי זה.

כמו כן, גיבשה הוועדה המלצות לשיפור כלל תהליכי ניהול האשראי ולהפחתת ההוצאות הקשורות בהם, ובכלל זה: צמצום משמעותי של עילות ניגודי העניינים באספות בעלי איגרות החוב; ביטול האפשרות לעצירת תשלום לנושים אלא אם כן החברה חדלת פירעון; חובת קבלת החלטה בהפרתה של תניה לפירעון מיידי; אפשרות לכפות על חברה הסדר חוב בניגוד לרצונה בהתקיים עילות לפירוקה; הגבלת שכר בעלי תפקיד בהסדר; קביעת מדיניות לאישור של הסדרי חוב באשראי שנלקח מתאגידים בנקאיים; יצירת תנאים לשיתוף פעולה בין מחזיקי אגרות החוב לצורך הצגת עמדה אחידה אל מול החברה החייבת, על ידי מינוי "נאמן מוביל" לכל סדרות אגרות החוב, מינוי נציגות אחת של מחזיקי אגרות חוב, הסדרת פעילות תאגיד מתמחה לניהול אשראי מוסדי ואפשרות מינוי של "מנהל חוב" המחזיק בסמכויות רחבות להתחייב בשם מחזיקי אגרות החוב; וקביעת הוראות לגבי דיווח על הסדרי חוב.

הוועדה לבחינת תהליכים לעריכת הסדרי החוב בישראל מונתה על ידי שר האוצר, יאיר לפיד, ונגיד בנק ישראל דאז, פרופ' סטנלי פישר ביום 7 במאי 2013, על רקע ריבוי הסדרי החוב במשק הישראלי במהלך השנים האחרונות. במהלך עבודתה בחנה הוועדה כ-60 ניירות עמדה מהציבור בהם ניתן ביטוי רחב למגוון של עמדות וגופים, וקיימה 30 ישיבות, בתוכם, שמונה שימועים בעל פה של אנשי מקצוע, אקדמיה ומומחים מהארץ ומחו"ל. 

חברי הוועדה הם: מנכ"לית משרד האוצר ויו"ר הוועדה, יעל אנדורן, יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה, פרופ' יוג'ין קנדל, המפקח על הבנקים, דודו זקן, הממונה על שוק ההון, ביטוח   וחיסכון, דורית סלינגר, יו"ר רשות ניירות ערך, פרופ' שמואל האוזר, ראש חטיבת המחקר בבנק ישראל, פרופ' נתן זוסמן, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד אבי ליכט, דיקן בית הספר למנהל עסקים באוניברסיטה העברית בירושלים, פרופ' ישי יפה, הכלכלן הראשי והממונה על הכנסות המדינה, יואל נוה. מרכז הוועדה –     עו"ד אהוד מוריה, משרד האוצר.

 

כתבות נוספות שיעניינו אותך

שמונת הצעדים של ״יש בעתיד״ למלחמה בקורונה

קודם כל מקים ממשלה אחרת. 18 שרים. יעילה, חסכונית, ממוקדת מטרה. בלי שר לענייני מים ובלי חליפי. קבינט קורונה של ארבעה שרים: ראש ממשלה, אוצר, בטחון, בריאות. זה נקרא צוות, והדבר הכי חשוב במצבי חירום הוא עבודת צוות. אחר כך הייתי עושה שמונה צעדים:

המשך לקריאה

ראש האופוזיציה, ח״כ יאיר לפיד בנאום סיעה

אנחנו המדינה היחידה בעולם שהגיעה לגל השני מוכנה עוד פחות טוב מהגל הראשון. נתניהו נכשל. ממשלת המנותקים לא מתפקדת.

המשך לקריאה

תגובת יו״ר יש עתיד-תלם להקמת ממשלת נתניהו החמישית

נאשם בפלילים לא יכול למנות מפכ״ל, למנות פרקליט מדינה, למנות יועץ משפטי לממשלה, למנות את השופטים שידונו בעניינו. זו רשימת הדרישות של ביבי. אלה שנכנעו לה הם לא דון קישוט, הם קישוט, מקשטים לביבי את הממשלה. שרים מספר 32, 33, 34 בממשלת הכניעה.

המשך לקריאה

הפגנת הדגלים השחורים בכיכר רבין

נאשם בפלילים לא יכול למנות מפכ״ל, למנות פרקליט מדינה, למנות יועץ משפטי לממשלה, למנות את השופטים שידונו בעניינו. זו רשימת הדרישות של ביבי. אלה שנכנעו לה הם לא דון קישוט, הם קישוט, מקשטים לביבי את הממשלה. שרים מספר 32, 33, 34 בממשלת הכניעה.

המשך לקריאה

הפגנת העצמאים בירושלים

יו״ר יש עתיד-תל״ם, יאיר לפיד: באתי לתמוך הבוקר בהפגנת ארגוני העצמאים מול הכנסת. הם לא שמרו על 2 מטר מרחק, אבל בשביל העצמאים אני מוכן לקחת את הסיכון. הם כועסים, הם צועקים, הם צודקים.

המשך לקריאה

אנחנו נעמוד בזה

הקורונה לא תכניע אותנו, כי אי אפשר להכניע אותנו. ניסו לא פעם. תמיד עמדנו בזה. התפקיד שלנו הוא להזכיר לישראלים שאותם דברים שמפחידים אותנו - גם יכולים לעורר בנו השראה. לזכור שתמיד יש לנו ברירה: להתייצב מול זה ביחד, או ליפול כל אחד לחוד. אנחנו בוחרים להלחם במגיפה ביחד. יהודים וערבים, חרדים וחילונים, קואליציה ואופוזיציה. הקורונה לא מבדילה בינינו. במאבק נגדה גם אנחנו לא נבדיל בינינו.

המשך לקריאה

תוכנית יש עתיד-תל"ם לחילוץ הכלכלה הישראלית

ח״כ לפיד: ״זו תכנית דו שלבית לחילוץ מיידי של הכלכלה מהקפאון, הצלת העסקים הקטנים והבינוניים שנזנחו בידי הממשלה וסיוע לחברות גדולות״.

המשך לקריאה

כמה עולה מצפון?

הנה מה שאמר אתמול בראיון שר הבטחון כששאלו אותו על האפשרות שתקום ממשלה של יותר מ-30 שרים: "צריך לחלק עוד תיקים. זה לא יפה, אבל זו המציאות הפוליטית. אם זה קונה עוד שנה או שנתיים, מוטב שכך. מוטב שיהיו לנו כמה שרים בלי תיק אם זה יקנה לנו עוד שנתיים של יציבות."

המשך לקריאה

ברוכה הבאה ח״כ ע'דיר כמאל מריח

יו״ר יש עתיד, ח״כ יאיר לפיד:
״גאה ומאושר לקבל אלינו את ח"כ ע'דיר כמאל מריח. גאה בה שלא ויתרה על ערכיה תמורת שום תפקיד בעולם. נלחם ביחד איתה לטובת כל אזרחי ישראל. ברוכה הבאה״.

המשך לקריאה

מצא את מטה השטח הקרוב אליך