הצטרפו אלינו!

ח”כ הרב שי פירון בכנסת: ”זקני העיר שלנו צריכים לומר: 'ידינו שפכו את הדם הזה'”

04 אוגוסט 2015 14:00 | יש עתיד

חה"כ הרב שי פירון בכינוס הפגרה במיוחד במליאת הכנסת: "זקני העיר שלנו צריכים לומר: 'ידינו שפכו את הדם הזה'".


בדיון מיוחד שמתקיים במליאת הכנסת בעקבות פשעי השנאה במצעד הגאווה ובכפר דומא אמר שר החינוך לשעבר ח"כ פירון: "כשמנהיגות לא מקבלת אחריות מאבדים אותה; מנהיגות שאבדה את אמון העם ביכולתה לשנות דהירה ללא כיוון, בדרך ללא מוצא;  מנהיגות של 'ספינים' ואירועים מצולמים; מנהיגות שמבקשת להרוויח את הרגע ולמאוס בנצח; מנהיגות שמטפחת שבט אחד על חשבון השבט האחר; מנהיגות ששולטת מכוחו של שיסוי איש באחיו ולא מכוחו של איחוד. מנהיגות המתחמקת ממשימתה לבנות אתוס משותף ולא מפלג".

לצפיה בנאום - לחצו כאן >>

 

 

הנאום המלא:

"כי-הנה החושך יכסה-ארץ", ימים ארוכים של אור הפכו לימים של חושך, כיסוי של הטוב, ושרב של מעלה עם אש זרה של מטה, מלחכים את שולי בגדינו ומאפשרים לנו לחוש משהו מחומו של הגהנום, להריח ריחות באושים, לחוש בטעמים זרים ולייחל לימים טובים. 
אני פוגש לא מעט אנשים מיואשים, כאלה שלא יכולים להכיל את הרגע. חברה במגננה. כשמתגוננים תוקפים. מחמיצים את השעה, את ההזדמנות. ימניים או שמאלניים, דתיים או חילוניים, חרדים, ערבים יהודים, כולם מתגוננים. בונים ביצורים. 
חברה בטירוף מערכות. מואשמת ומאשימה, מתחמקת. 
מסרבת לראות שמאחורי החושך הגדול מסתתרת הזדמנות גדולה. ואנחנו לא ניתן לה לחמוק.
דמיה של שירה ז"ל זועקים אלינו מן האדמה. 
ואנו, במקום לעשות חשבון נפש עונים: "השומר אחי אנוכי"? הוא היה מטורף, הוא לא מייצג 
דמיו של התינוק עלי זועקים אלינו מן האדמה,
ואנו במקום לעשות חשבון נפש עונים: "השומר אחי אנוכי?", הוא בכלל לא אחי, ולא מייצג אותי. אלוהיו לא אלוהי ועוד. 
 
דמיהם של תינוקות, ילדים, צעירים ומבוגרים זועקים אלינו. מבקשים לגייס את כולנו לתנועה שממשיכה לראות בתקווה לא רק המנון אלא מצפן. השינוי חייב להיות מבוסס על התעלות גדולה ועל רוח ענקית.  על הנכונות להושיט יד לרחוקים, על ההבנה שאין שוני בין שולחן השבת המשפחתי בו מתווכחים ונותרים אחים למעגל המדיני. אחווה לא דורשת הסכמה, אבל היא דורשת הכרה, וכבוד, ובעיקר הקשבה.
 
כבר הדגיש ישעיהו ברלין שהאמונה הנושאת באחריות הגדולה ביותר לשנאה, המובילה להשפלה ואף להרג, היא האמונה  שאנשים שאינם שותפים לאמונתי אינם שותפים לאנושיותי. זהו הרגע שבו הגזע מחליף את אמונה הדתית הטהורה, זהו הרגע שבו נולדות שואות פרטיות, לאומיות ואוניברסאליות. הרגע הזה שבו אני מסיט אותך מן העולם שלי, מגרש אותך ממסלולי, מגדיר אותך כלא אדם, או כמי שלא שווה לי, הרגע הזה הוא זה  שמביא להכנת פצצות גרעין מוסריות של שנאה והדרה. ההשחתה המוסרית צומחת כשרק אני צודק. כשרק אני יודע. 
 
ועכשיו יבואו אנשי 'סימני הקריאה' יטענו שאני וחברי מתרפסים, שאין בנו די גאווה לאומית, שאיננו מייצגים נאמנה את היהדות. מי שגוו  זקוף, שביטחונו מוצק, שוודאותו בחיים של אור וטוב בולטת יכול להקשיב לקולות אחרים, להכיל אותם, לבנות יחד איתם עולם בריא ואופטימי.
המקום השני שבו פורצת ההשחתה המוסרית היא המקום שבו האדם מפסיק לקבל אחריות. לא בכדי המילה אחריות מכילה בתוכה גם את המילה 'אחר'. ברגע שבו האדם מתעסק בהאשמת הזולת, המוסר עובר דירה, הולך לחפש לו בית . 
 
אחריות היא לא חולשה וקבלת אחריות היא הרגע שבו האדם מחליט לתקן, הרגע שבו אדם מפסיק לומר שהוא 'לא מתנצל' ולחזור ולטעון שהשני אשם לא פחות. זקני העיר שלנו צריכים לומר:"ידינו שפכו את הדם הזה', כך הם יטעו בנו  תקווה ואחרית. 
ידינו שפכו את הדם הזה. כמה מאיתנו שמעו מי שמכנה את חברו 'הומו' בלגלוג ושתקו?!  ואפילו צחקו. האם לא היינו במקומות בהם ביזו ושיסו, השפילו, אמרו. ולא מחינו. לא עצרנו.לא אמרנו: "עד כאן!"
 
ושמענו בדיחות טפלות על ערבים, שהם טובים בעיקר כשהם מתים, ואחמד ומוחמד כיכבו בסיפורים שיש בהם טעם רע, ולא עצרנו. 
הויכוח הוא בין אומות, אסור שהויכוח על הארץ יפגע  בהכרה המוסרית הבסיסית בערך חיי אדם. 
כשמנהיגות לא מקבלת אחריות מאבדים אותה; מנהיגות שאבדה את אמון העם ביכולתה לשנות דהירה ללא כיוון, בדרך ללא מוצא;  מנהיגות של 'ספינים' ואירועים מצולמים; מנהיגות שמבקשת להרוויח את הרגע ולמאוס בנצח; מנהיגות שמטפחת שבט אחד על חשבון השבט האחר; מנהיגות ששולטת מכוחו של שיסוי איש באחיו ולא מכוחו של איחוד. מנהיגות המתחמקת ממשימתה לבנות אתוס משותף ולא מפלג.
מנהיג הוא מצפן, מגדלור של אור, עמוד האש לפני המחנה. ובאין מנהיג, יתפרע העם, יחגגו הטוקבקיסטים, יקללו, ישתלחו. התגובות על שני אירועי הרצח הנוראיים – מזעזעות. חיות טורפות ופחדניות המסתתרות תחת חופש הביטוי, מרשות לעצמן לזהם את הסביבה תוך הטלת ארס, הצדקה, חשבונאות דמים של מי הרג יותר, כאילו שאם 'הם' הרגו יותר תינוקות אז אנחנו מוסריים יותר. 
 
אחריות זה הרגע שבו אני דומם, מתבונן פנימה. מחפש את החלק שלי.
אז זהו. נמאס לנו. 
כי אנחנו מכירים את הישראלים ויודעים שרובם לא כאלה. אנחנו מכירים את הצעירים בתנועות הנוער, בקהילות הצעירים, בעמותות של חסד וצדקה. אנחנו מכירים צעירים המתגייסים לצבא ולחברה מתוך שליחות גדולה ונמאס לנו מאלה שעושים הכול כדי שיד איש תהיה באחיו. 
לא ניתן לכם להמשיך לסכסך, לפגוע, להבנות רק בזכותן של מריבות בין אדם לאדם. לא ניתן לכם להבנות מכוחה של השנאה., אנחנו לא פחות לאומיים, ולא פחות ציוניים, ולא פחות יהודים. ואנחנו לא פחות ליברליים ולא פחות שוחרי חופש. כנראה שיותר. הרבה יותר. כי כל התורה כולה על רגל אחד אומרת שמה ששנוא עליך לא תעשה לחבריך, ורבי עקיבא, גדול החכמים שעסק בבניית הלאומיות שלנו במרד בר כוכבא אמר שכל התורה כולה הוא "ואהבת לרעך כמוך". אז אנחנו תלמידים של רבי עקיבא, ואנחנו חיילים במחתרת ''ואהבת''. אוהבים את כולם. גם להט"בים וגם חרדים; גם מתנחלים וגם שמאלנים תל אביביים וגם ערבים, גם כאלה שאנחנו לא מסכימים איתם, חולקים עליהם. אנחנו יודעים לבנות ארץ אחת לכולם. אנחנו יודעים שאפשר שיהיה כאן משהו מרוחו של גן העדן. ומי שלא יודע, מי שרוצה לשנוא, להיות צודק, להכניע ולהכריע, שילך לו לפינה נידחת ויחיה בעולם של חושך שטנה והרג. במסכת אבות למדנו "איזהו גיבור שבגיבורים? מי שעושה שונאו אוהבו". 
 
ואל תמהרו להשכין שלום. למדו אותנו איך  להתווכח. למדו אותנו לנהל וויכוחים עמוקים על זכויות אדם וזכויות על הארץ. כי מותר ואולי חובה שנחשוב אחרת. למדו אותנו לחיות יחד גם אם אנחנו לא מסכימים, גם אם אנחנו חולקים. אסור להיבהל ממחלוקות. צריך לברוח משנאות.  ולאף אחד אין זכות לדרוש מצד זה או אחר לקבל את עמדתו. איש לא יחלק ציונים ויקבע מי ראוי ומי לא ראוי לבוא בקהל. אבל נעשה את זה תוך כבוד והערכה, תוך הקשבה עמוקה. תוך פתיחות לשנות עמדה. תוך גילוי אחריות לסביבה כולה. 
והמקום השלישי בו מתעצמת ההשחתה המוסרית הוא המקום שבו לא יודעים או לא מסוגלים  לבקש סליחה.  במקום שבו הסליחה היא הצגה תקשורתית, צורך, מן השפה ולחוץ. 
סליחה לא פוגעת בזהות. סליחה ומחילה היא המתנה הגדולה שנתן לנו האלוהים. לבקש סליחה ולהתחיל מחדש. 
 
מהי הורות אם לא היכולת לאפשר לכל ילד לטעות? האם יד המקרה היא שהמילה 'רחם' והמילה 'רחמים' באות מאותה משפחה? 
מה היא אומה אם לא המקום שבו אפשר להתחיל מחדש אחרי שטועים? מה היא אומה אם לא המקום שבו אפשר לבקש סליחה? 
לא שיח של ייאוש. אלא עין אחת בוכה ועין שניה – לציון צופיה. 
בסוף השבוע קבלנו "צו 8" ואנחנו לא נוותר. בשם העבר ולמען העתיד. אנשי אמונה אנחנו, ואת החושך נגרש – עם הרבה אור. 
 
בכל שבת אני מניח את ידי על ראשם של הילדים ומברך אותם: 
ישימכם אלוהים כאפרים וכמנשה. 
במה זכו אפרים ומנשה? ספר בראשית מלא בדמויות מופת, אפרים ומנשה אינם הבולטים שבהם. 
אבל  מבט קצר מגלה סוד גדול: 
קין והבל – האחים הראשונים הרגו איש את אחיו. 
אברהם נאלץ לברוח מאחיו. 
יצחק וישמעאל לא חלקו אהבה, 
עשיו תכנן להרוג את יעקב
והאחים של יוסף השליכוהו לבור. 
 
אפרים ומנשה הם האחים הראשונים בתנ"ך שלא רבו. הם מתארחים בבית שלנו בכל ערב שבת. אני פונה לילדים שלי ומבקש מהם שיהיו כמוהם, שלא יריבו. אילו היה לנו כוח, היינו צריכים ביום הזה לברך את באי הבית הזה ואת כל בית ישראל: ישימנו אלוהים כאפרים וכמנשה"

כתבות נוספות שיעניינו אותך

מלבד הצעת החוק להקמת ועדת חקירה ממלכתית לאסון מירון, יש עתיד תעלה בוועדה המסדרת את הצעות החוק להגבלת כהונת ראש ממשלה, ולמניעת הטלת המנדט למי שהוגש נגדו כתב אישום

במסגרת סיכום ‏שגובש היום בין נציגי סיעות גוש השינוי נקבע שביום שני הקרוב תעלה יו"ר הוועדה המסדרת, ח"כ קארין אלהרר שורת חוקים לקבלת פטור מחובת הנחה ובראשם "הצעת חוק להקמת ועדת חקירה ממלכתית לאירועי אסון הילולת הרשב"י בהר מירון", שביוזמת כל חברי סיעת יש עתיד.

המשך לקריאה

אילו הייתה לנו ממשלה

אילו היתה לנו ממשלה, היא היתה ממנה לפני שנתיים מפכ"ל חזק, נותנת לו תקציב ושולחת אותו להקים כוחות משימה שיטפלו במוקדי הצרות הידועות: האלימות בחברה הערבית, ארגוני הפשיעה הלאומנית (מלה פמיליה ולהב״ה עד מתפרעי עכו ולוד), השחיתות השלטונית.

המשך לקריאה

הקמת ממשלה היא אף פעם לא אירוע פשוט. לא כולם יקבלו מה שהם רוצים. אבל יש הבנה שכולנו שותפים לה. כולנו מבינים שהמדינה צריכה שינוי כיוון.

יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד בפתח ישיבת הסיעה:אין גבול שנתניהו לא חוצה כדי לפלג את החברה הישראלית ולגרור אותנו לבחירות חמישיות, אבל זה מתהפך עליו. במקום שזה יחליש אותנו, זו תזכורת למה מוכרחים ממשלת אחדות.

המשך לקריאה

ח"כ מירב כהן השיקה מוקד סיוע למבוגרים להשתלב בשוק התעסוקה.

השרה לשוויון חברתי לשעבר, ח"כ מירב כהן הוציאה אל הפועל מוקד המחבר בין מעסיקים מובילים במשק למחפשי עבודה מבוגרים בגילאי 60 ומעלה.

המשך לקריאה

דואגים לציבור העצמאים בישראל

ח"כ ולדימיר בליאק, שהקים את מטה העצמאים והעסקים הקטנים ביש עתיד, ממשיך בעשייתו הברוכה לטובת ציבור העצמאים בישראל. הצעת חוק שהגיש מבקשת לגשר על הפער הקיים בכל הנוגע לזכויותיהם הסוציאליות ולדמי המחלה, אל מול ציבור השכירים בישראל.

המשך לקריאה

הכול שווים בפני החוק – ח"כ, האלוף (במיל') אלעזר שטרן הגיש את חוק השוויון.

התיקון לחוק אותו הגיש ח"כ אלעזר שטרן, מעגן במסגרת חוק-יסוד, את הזכות לשוויון ואת האיסור על הפליה. זאת על ידי תיקון פשוט אבל חשוב לפיו מוסיפים את המילה "שוויון" לחוק כבוד האדם וחירותו.

המשך לקריאה

יו"ר יש עתיד בהצהרה מיוחדת לתקשורת אחרי קבלת המנדט מהנשיא

ממשלת אחדות ישראלית היא לא פשרה – היא מטרה. זה מה שהמדינה זקוקה לו עכשיו. זו תהיה ממשלה מורכבת, אבל תהיה לה מטרה פשוטה: להוציא אותנו מהמשבר. ממשבר הקורונה, מהמשבר הכלכלי, מהמשבר הפוליטי, בעיקר מהמשבר בתוכנו, בתוך עם ישראל.

המשך לקריאה

מנכ"ל בית הנשיא מר הראל טובי הגיע לביתו של יו"ר יש עתיד יאיר לפיד והגיש לו את המנדט להרכבת הממשלה, בשם נשיא המדינה.

בהודעתו על העברת המנדט מנתניהו ללפיד, אמר נשיא המדינה ריבלין: "על בסיס ההמלצות שקיבלתי מסיעות הכנסת, ומתוקף סמכותי, על פי סעיף 9 של חוק יסוד: הממשלה

המשך לקריאה

חברת הכנסת קארין אלהרר מונתה לתפקיד יו"ר הוועדה המסדרת.

עם קבלת המנדט מנשיא המדינה הוחלט כי ח"כ קארין אלהרר תשמש כיושבת ראש הוועדה המסדרת מטעם יש עתיד. ח"כ אלהרר שכיהנה בעבר בתפקיד יושבת ראש הוועדה לביקורת המדינה, תמשיך לפעול במסירות למען האינטרס של כלל הציבור בישראל.

המשך לקריאה

היה ניתן למנוע את האסון, אלף כתובות היו על הקיר. יהי זכרם ברוך

דמי אחינו צועקים אלינו מן האדמה.
--
הרב יצחק בצרי, שאיבד שלושה מבני משפחתו באסון הנורא הזה, זעק אתמול שהוא תובע ועדת חקירה ממלכתית. אי אפשר להתעלם ממנו. אני מצטרף לקריאת

המשך לקריאה

מצא את מטה השטח הקרוב אליך