הצטרפו אלינו!

הסכם מקרקעין היסטורי נחתם היום בין רכבת ישראל לרשות מקרקעי ישראל

18 פברואר 2014 17:02 | יש עתיד

על פי ההסכם, יוכלו רשות מקרקעי ישראל ורכבת ישראל לפתח מסחר, אזורי תעסוקה ומגורים בסמוך ומעל לתחנות רכבת.

רכבת ישראל תורשה לפתח מסחר ושירותים לנוסעים בהיקפים שונים, בהתאם לגודל התחנות. ההערכה היא כי בהתאם להסכם החדש, ב-10 עד 15 השנים הקרובות,  יקדמו רכבת ישראל ורמ"י פיתוח מקרקעין בתחנות הרכבת השונות, בהיקף כולל של כ-6 מיליון מ"ר עם צפי הכנסות של כמיליארד וחצי שקלים והכנסות שנתיות שוטפות של כ-400 מיליון שקלים.

הקמת מבני משרדים ומרכזי קניות במתחמי תחנות הרכבת ברחבי הארץ ומיצוי הפוטנציאל הרב הטמון במיקומים אלו בכל רחבי הארץ הוא צורך לאומי. תוכנית פיתוח המקרקעין צפויה להביא, בין היתר, לתוספת מקומות עבודה, בילוי ומסחר באזורי הביקוש וביישובי הפריפריה ולחיזוקם, ובמקביל תאפשר לציבור גדול יותר לעבור לתחבורה ציבורית ולוותר על כלי הרכב הפרטיים.

במסגרת ההסכם החדש סווגו תחנות הרכבת ל-4 קבוצות על פי גודלן, מהן נגזר השטח לפיתוח: 1500 מ"ר נטו בתחנות המוגדרות כקטנות ו-3000 מ"ר בתחנות המוגדרות כתחנות בינוניות דוגמת נתב"ג, באר שבע, חיפה בת גלים, חולון, פתח תקווה ראש העין. 

בתחנות גדולות, תוכל הרכבת לפתח מסחר ושירותים לנוסע בהיקף של עד 6000 מ"ר נטו ואילו בתחנות המוגדרות כתחנות מטרופוליניות, דוגמת תל אביב מרכז, סבידור, תל אביב השלום, ירושלים בנייני האומה, חיפה מרכז השמונה, נתניה ובת ים, תוכל רכבת ישראל לפתח מסחר ושירותים לנוסע בהיקפים גדולים אף יותר.

על פי תוכניות פיתוח המקרקעין למסחר ותעסוקה במתחמי הרכבת לתקופה של בין 10-15 השנים הקרובות, אנו צופים להשפעות הבאות:

-הגדלת נסיעות ברכבת בגין פיתוח המקרקעין ויצירת שימושים חדשים במתחמי התחנות בהיקף של בין  10-15 מיליון נסיעות לשנה.

-פיתוח מסחר ותעסוקה בהיקף של כ-170 אלף מקומות עבודה, בצמוד לתחנות רכבת.

-פיתוח מסחר ותעסוקה בתחנות הרכבת כולל שירותים נלווים בתחנות ופיתוח מעל מבני התחנות בהיקפים של כ-800,000 מ"ר.

-פיתוח של מסחר ותעסוקה באזורים הצמודים עד לכ-300 מטר מהתחנות (מרחב התחנה) בהיקפים של כ-1.7 מיליון מ"ר.

-פיתוח של מסחר תעסוקה ומגורים באזורים הצמודים לתחנה  (מעבר לטווח ה-300 מטר) בהיקף של כ-4.5 מיליון מ"ר.

שלב זה כולל עבודה על כ-30 מתחמים משותפים, כיום נבחנים כ-20 מתחמי תחנות חדשים, אשר אינם כלולים עדיין בתכנון המשותף, והפיתוח בגינם אינו כלול בנתונים הללו.

ההסכם החדש, גובש לאחר עבודה מאומצת שנעשתה במהלך השנה החולפת בשיתוף משרדי התחבורה, השיכון והאוצר. ההסכם יאפשר הגדלת הכנסותיהם של חברת רכבת ישראל ,רשות מקרקעי ישראל והרשויות המקומיות במטרה לצמצם את תלותה של החברה בכספי הסובסידיה הממשלתיים במקביל להפניית הכספים להמשך שיפור השירות לנוסעי הרכבת, על מנת לעודד אזרחים נוספים לעבור לנסיעה ברכבת.

המודל על פיו הותווה על בסיס ניסיון שהוכיח את עצמו במדינות רבות, בהן משמשות תחנות הרכבת כמרכזי תעסוקה, בילוי ומסחר מניבים ושוקקי חיים, המשמשים לא רק כתחנת מעבר עבור הנוסעים, אלא כמרכזים פעילים בלב המרקם העירוני, הנגישים על ידי שירות רכבתי לאורך כל שעות היום. 

תשלומי הרכבת לרשות מקרקעי ישראל כפי שנקבעו בהסכם יעמדו על: 

•2% לשנה מכלל הכנסות חברת הרכבת משירותים תפעוליים וסובסידיה (מכירת כרטיסים והובלת מטענים).

•    8% לשנה מהכנסות משירותים מסחריים.

•תשלום מהוון בגין חכירה ל-49 שנים של זכויות בנייה וזכויות מסחריות מעל מתחמי הרכבת.

שר האוצר ,יאיר לפיד: "ההסכם היום מביא את העתיד אל תחנות הרכבת בישראל. החיבור בין התחבורה לנדל"ן הוא מקרה קלאסי של שלם הגדול מסכום חלקיו. זהו חיבור בין תשתיות תחבורתיות לבין תועלות כלכליות בעלות פוטנציאל הולך וגדל שהן תוצר של פיתוח נדל"ני. ההסכם עתיד לשנות לא רק את היקף השימושים ואת מספר הנוסעים ברכבת, אלא גם לקחת את תחנת הרכבת שיש בכל עיר, וכמו בלונדון, ובטוקיו ובהונג קונג, להפוך אותה למנוף של פיתוח עירוני, תרבותי, תעסוקתי וסביבתי".

כתבות נוספות שיעניינו אותך

הקמת ממשלה היא אף פעם לא אירוע פשוט. לא כולם יקבלו מה שהם רוצים. אבל יש הבנה שכולנו שותפים לה. כולנו מבינים שהמדינה צריכה שינוי כיוון.

יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד בפתח ישיבת הסיעה:אין גבול שנתניהו לא חוצה כדי לפלג את החברה הישראלית ולגרור אותנו לבחירות חמישיות, אבל זה מתהפך עליו. במקום שזה יחליש אותנו, זו תזכורת למה מוכרחים ממשלת אחדות.

המשך לקריאה

ח"כ מירב כהן השיקה מוקד סיוע למבוגרים להשתלב בשוק התעסוקה.

השרה לשוויון חברתי לשעבר, ח"כ מירב כהן הוציאה אל הפועל מוקד המחבר בין מעסיקים מובילים במשק למחפשי עבודה מבוגרים בגילאי 60 ומעלה.

המשך לקריאה

דואגים לציבור העצמאים בישראל

ח"כ ולדימיר בליאק, שהקים את מטה העצמאים והעסקים הקטנים ביש עתיד, ממשיך בעשייתו הברוכה לטובת ציבור העצמאים בישראל. הצעת חוק שהגיש מבקשת לגשר על הפער הקיים בכל הנוגע לזכויותיהם הסוציאליות ולדמי המחלה, אל מול ציבור השכירים בישראל.

המשך לקריאה

הכול שווים בפני החוק – ח"כ, האלוף (במיל') אלעזר שטרן הגיש את חוק השוויון.

התיקון לחוק אותו הגיש ח"כ אלעזר שטרן, מעגן במסגרת חוק-יסוד, את הזכות לשוויון ואת האיסור על הפליה. זאת על ידי תיקון פשוט אבל חשוב לפיו מוסיפים את המילה "שוויון" לחוק כבוד האדם וחירותו.

המשך לקריאה

יו"ר יש עתיד בהצהרה מיוחדת לתקשורת אחרי קבלת המנדט מהנשיא

ממשלת אחדות ישראלית היא לא פשרה – היא מטרה. זה מה שהמדינה זקוקה לו עכשיו. זו תהיה ממשלה מורכבת, אבל תהיה לה מטרה פשוטה: להוציא אותנו מהמשבר. ממשבר הקורונה, מהמשבר הכלכלי, מהמשבר הפוליטי, בעיקר מהמשבר בתוכנו, בתוך עם ישראל.

המשך לקריאה

מנכ"ל בית הנשיא מר הראל טובי הגיע לביתו של יו"ר יש עתיד יאיר לפיד והגיש לו את המנדט להרכבת הממשלה, בשם נשיא המדינה.

בהודעתו על העברת המנדט מנתניהו ללפיד, אמר נשיא המדינה ריבלין: "על בסיס ההמלצות שקיבלתי מסיעות הכנסת, ומתוקף סמכותי, על פי סעיף 9 של חוק יסוד: הממשלה

המשך לקריאה

חברת הכנסת קארין אלהרר מונתה לתפקיד יו"ר הוועדה המסדרת.

עם קבלת המנדט מנשיא המדינה הוחלט כי ח"כ קארין אלהרר תשמש כיושבת ראש הוועדה המסדרת מטעם יש עתיד. ח"כ אלהרר שכיהנה בעבר בתפקיד יושבת ראש הוועדה לביקורת המדינה, תמשיך לפעול במסירות למען האינטרס של כלל הציבור בישראל.

המשך לקריאה

היה ניתן למנוע את האסון, אלף כתובות היו על הקיר. יהי זכרם ברוך

דמי אחינו צועקים אלינו מן האדמה.
--
הרב יצחק בצרי, שאיבד שלושה מבני משפחתו באסון הנורא הזה, זעק אתמול שהוא תובע ועדת חקירה ממלכתית. אי אפשר להתעלם ממנו. אני מצטרף לקריאת

המשך לקריאה

מברכים על בחירתה של האלופה במיל', ח"כ אורנה ברביבאי, לתפקיד יו"ר ועדת החוץ והביטחון.

יו"ר המפלגה, יאיר לפיד: גאה באלופה (במיל') אורנה ברביבאי. הניסיון והמקצועיות שהיא מביאה לשולחן חשובים בימים אלה

המשך לקריאה

ח"כ מירב כהן השיקה מוקד סיוע למבוגרים להשתלב בשוק התעסוקה

השרה לשוויון חברתי לשעבר, ח"כ מירב כהן הוציאה אל הפועל מוקד המחבר בין מעסיקים מובילים במשק למחפשי עבודה מבוגרים בגילאי 60 ומעלה.

המשך לקריאה

מצא את מטה השטח הקרוב אליך