הצטרפו אלינו!

הסכם מקרקעין היסטורי נחתם היום בין רכבת ישראל לרשות מקרקעי ישראל

18 פברואר 2014 17:02 | יש עתיד

על פי ההסכם, יוכלו רשות מקרקעי ישראל ורכבת ישראל לפתח מסחר, אזורי תעסוקה ומגורים בסמוך ומעל לתחנות רכבת.

רכבת ישראל תורשה לפתח מסחר ושירותים לנוסעים בהיקפים שונים, בהתאם לגודל התחנות. ההערכה היא כי בהתאם להסכם החדש, ב-10 עד 15 השנים הקרובות,  יקדמו רכבת ישראל ורמ"י פיתוח מקרקעין בתחנות הרכבת השונות, בהיקף כולל של כ-6 מיליון מ"ר עם צפי הכנסות של כמיליארד וחצי שקלים והכנסות שנתיות שוטפות של כ-400 מיליון שקלים.

הקמת מבני משרדים ומרכזי קניות במתחמי תחנות הרכבת ברחבי הארץ ומיצוי הפוטנציאל הרב הטמון במיקומים אלו בכל רחבי הארץ הוא צורך לאומי. תוכנית פיתוח המקרקעין צפויה להביא, בין היתר, לתוספת מקומות עבודה, בילוי ומסחר באזורי הביקוש וביישובי הפריפריה ולחיזוקם, ובמקביל תאפשר לציבור גדול יותר לעבור לתחבורה ציבורית ולוותר על כלי הרכב הפרטיים.

במסגרת ההסכם החדש סווגו תחנות הרכבת ל-4 קבוצות על פי גודלן, מהן נגזר השטח לפיתוח: 1500 מ"ר נטו בתחנות המוגדרות כקטנות ו-3000 מ"ר בתחנות המוגדרות כתחנות בינוניות דוגמת נתב"ג, באר שבע, חיפה בת גלים, חולון, פתח תקווה ראש העין. 

בתחנות גדולות, תוכל הרכבת לפתח מסחר ושירותים לנוסע בהיקף של עד 6000 מ"ר נטו ואילו בתחנות המוגדרות כתחנות מטרופוליניות, דוגמת תל אביב מרכז, סבידור, תל אביב השלום, ירושלים בנייני האומה, חיפה מרכז השמונה, נתניה ובת ים, תוכל רכבת ישראל לפתח מסחר ושירותים לנוסע בהיקפים גדולים אף יותר.

על פי תוכניות פיתוח המקרקעין למסחר ותעסוקה במתחמי הרכבת לתקופה של בין 10-15 השנים הקרובות, אנו צופים להשפעות הבאות:

-הגדלת נסיעות ברכבת בגין פיתוח המקרקעין ויצירת שימושים חדשים במתחמי התחנות בהיקף של בין  10-15 מיליון נסיעות לשנה.

-פיתוח מסחר ותעסוקה בהיקף של כ-170 אלף מקומות עבודה, בצמוד לתחנות רכבת.

-פיתוח מסחר ותעסוקה בתחנות הרכבת כולל שירותים נלווים בתחנות ופיתוח מעל מבני התחנות בהיקפים של כ-800,000 מ"ר.

-פיתוח של מסחר ותעסוקה באזורים הצמודים עד לכ-300 מטר מהתחנות (מרחב התחנה) בהיקפים של כ-1.7 מיליון מ"ר.

-פיתוח של מסחר תעסוקה ומגורים באזורים הצמודים לתחנה  (מעבר לטווח ה-300 מטר) בהיקף של כ-4.5 מיליון מ"ר.

שלב זה כולל עבודה על כ-30 מתחמים משותפים, כיום נבחנים כ-20 מתחמי תחנות חדשים, אשר אינם כלולים עדיין בתכנון המשותף, והפיתוח בגינם אינו כלול בנתונים הללו.

ההסכם החדש, גובש לאחר עבודה מאומצת שנעשתה במהלך השנה החולפת בשיתוף משרדי התחבורה, השיכון והאוצר. ההסכם יאפשר הגדלת הכנסותיהם של חברת רכבת ישראל ,רשות מקרקעי ישראל והרשויות המקומיות במטרה לצמצם את תלותה של החברה בכספי הסובסידיה הממשלתיים במקביל להפניית הכספים להמשך שיפור השירות לנוסעי הרכבת, על מנת לעודד אזרחים נוספים לעבור לנסיעה ברכבת.

המודל על פיו הותווה על בסיס ניסיון שהוכיח את עצמו במדינות רבות, בהן משמשות תחנות הרכבת כמרכזי תעסוקה, בילוי ומסחר מניבים ושוקקי חיים, המשמשים לא רק כתחנת מעבר עבור הנוסעים, אלא כמרכזים פעילים בלב המרקם העירוני, הנגישים על ידי שירות רכבתי לאורך כל שעות היום. 

תשלומי הרכבת לרשות מקרקעי ישראל כפי שנקבעו בהסכם יעמדו על: 

•2% לשנה מכלל הכנסות חברת הרכבת משירותים תפעוליים וסובסידיה (מכירת כרטיסים והובלת מטענים).

•    8% לשנה מהכנסות משירותים מסחריים.

•תשלום מהוון בגין חכירה ל-49 שנים של זכויות בנייה וזכויות מסחריות מעל מתחמי הרכבת.

שר האוצר ,יאיר לפיד: "ההסכם היום מביא את העתיד אל תחנות הרכבת בישראל. החיבור בין התחבורה לנדל"ן הוא מקרה קלאסי של שלם הגדול מסכום חלקיו. זהו חיבור בין תשתיות תחבורתיות לבין תועלות כלכליות בעלות פוטנציאל הולך וגדל שהן תוצר של פיתוח נדל"ני. ההסכם עתיד לשנות לא רק את היקף השימושים ואת מספר הנוסעים ברכבת, אלא גם לקחת את תחנת הרכבת שיש בכל עיר, וכמו בלונדון, ובטוקיו ובהונג קונג, להפוך אותה למנוף של פיתוח עירוני, תרבותי, תעסוקתי וסביבתי".

כתבות נוספות שיעניינו אותך

התחלה חדשה באירופה

עברו הרבה יותר מעשר שנים בהן לא דיבר אף שר ישראלי בפני כנס שרי החוץ של האיחוד. עכשיו הדברים משתנים. יש ממשלה חדשה, אנרגיה חדשה, הגיע הזמן להתחלה חדשה.

המשך לקריאה

בשורה עבור כל ישראלי שמאמין בשוויון

בג"ץ זיהה את העוול שטמון בתהום שנפערה בין זעקת הציבור לבין הממשלה הקודמת. כעת נפעל כדי שהתינוקות הבאים להורים גאים יוולדו מוקפים חום ואהבה ורופאים דוברי עברית. פורסם לראשונה ב-ynet

המשך לקריאה

צפו: יו"ר יש עתיד ושר החוץ, יאיר לפיד התייחס בפתח ישיבת הסיעה לחוק האזרחות:

אם האופוזיציה תצביע נגד החוק, היא תוכיח שיותר חשוב לה להיות נגד הממשלה, מאשר להיות בעד המדינה.

המשך לקריאה

ילדיו של אברהם אוהבים כדורגל

סיכום ביקור היסטורי באיחוד האמירויות>>‌‌ ‌‌

המשך לקריאה

אירוע מיוחד לציון חודש הגאווה בראשות סגן שר החוץ עידן רול

סגן שר החוץ עידן רול: "כדי ליצור שינוי צריך אנשים רבים מכלל זירות החיים. שינוי יכול להיעשות על ידי מחוקקים ודיפלומטים, עיתונאים ואמנים, אבל לא פחות מכך על ידי אנשים שעובדים בהייטק או במשרות שונות ומבקשים ממנהלי הHR שלהם לערוך אירוע גאווה במשרד. אתה לא חייב להיות אקטיבסט חברתי כדי להיות חלק חשוב בשינוי".

המשך לקריאה

הודעה משותפת למשרד להגנת הסביבה, משרד האנרגיה, משרד התחבורה ומשרד הכלכלה:

שרת הכלכלה אורנה ברביבאי, שרת האנרגיה קארין אלהרר, השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג ושרת התחבורה מרב מיכאלי מצהירות: "נשתף פעולה בנושא מדיניות האקלים של ישראל, כדי להוביל להפחתה של 85% בפליטות גזי החממה של ישראל עד 2050"

המשך לקריאה

לאור המחירים הגבוהים לחופשות בישראל החליט שר התיירות יואל רזבוזוב, לא להמשיך את הקמפיין הקורא לחופשה עירונית בישראל

עוד בטרם נכנס שר התיירות יואל רזבוזוב לתפקידו יצא משרד התיירות בקמפיין בערוצי התקשורת המעודד חופשה בערים בישראל. אלא שמאז עלו מחירי החופשות, זאת בין היתר בגלל משבר הקורונה, העלויות הגבוהות, החוסר בעובדים ומגבלות הכניסה לישראל.

המשך לקריאה

סדרת שיתופי פעולה של השרה לשוויון חברתי

כחלק ממשלת האחדות והרצון לעבוד למען אזרחי מדינת ישראל, קידמה בשבוע האחרון השרה לשוויון חברתי, ח"כ מירב כהן, פעולות משותפות יחד עם שר האוצר, אביגדור ליברמן ושרת הפנים, איילת שקד.

המשך לקריאה

צפו: ראש הממשלה החליפי ושר החוץ בפתח ישיבת הסיעה:

באנו לעבוד

ישבתי אתמול בישיבת הממשלה ואני רוצה להגיד לכם מה ראיתי: ראיתי אנשים שבאו לעבוד. לא באו לריב, לא באו להעליב, באו לעבוד.

המשך לקריאה

לציון חודש הגאווה, שר החוץ וסגן שר החוץ ממפלגת יש עתיד הניפו לראשונה, את דגל הגאווה על משרד החוץ.

זו הפעם הראשונה בה מונף דגל הגאווה על בניין משרד החוץ. שר החוץ לפיד: "לרגל אירועי חודש הגאווה משרד החוץ ועובדיו מובילים מסר של סובלנות, אחווה וחופש".

המשך לקריאה

מצא את מטה השטח הקרוב אליך