הצטרפו אלינו!

הסכם מקרקעין היסטורי נחתם היום בין רכבת ישראל לרשות מקרקעי ישראל

18 פברואר 2014 17:02 | יש עתיד

על פי ההסכם, יוכלו רשות מקרקעי ישראל ורכבת ישראל לפתח מסחר, אזורי תעסוקה ומגורים בסמוך ומעל לתחנות רכבת.

רכבת ישראל תורשה לפתח מסחר ושירותים לנוסעים בהיקפים שונים, בהתאם לגודל התחנות. ההערכה היא כי בהתאם להסכם החדש, ב-10 עד 15 השנים הקרובות,  יקדמו רכבת ישראל ורמ"י פיתוח מקרקעין בתחנות הרכבת השונות, בהיקף כולל של כ-6 מיליון מ"ר עם צפי הכנסות של כמיליארד וחצי שקלים והכנסות שנתיות שוטפות של כ-400 מיליון שקלים.

הקמת מבני משרדים ומרכזי קניות במתחמי תחנות הרכבת ברחבי הארץ ומיצוי הפוטנציאל הרב הטמון במיקומים אלו בכל רחבי הארץ הוא צורך לאומי. תוכנית פיתוח המקרקעין צפויה להביא, בין היתר, לתוספת מקומות עבודה, בילוי ומסחר באזורי הביקוש וביישובי הפריפריה ולחיזוקם, ובמקביל תאפשר לציבור גדול יותר לעבור לתחבורה ציבורית ולוותר על כלי הרכב הפרטיים.

במסגרת ההסכם החדש סווגו תחנות הרכבת ל-4 קבוצות על פי גודלן, מהן נגזר השטח לפיתוח: 1500 מ"ר נטו בתחנות המוגדרות כקטנות ו-3000 מ"ר בתחנות המוגדרות כתחנות בינוניות דוגמת נתב"ג, באר שבע, חיפה בת גלים, חולון, פתח תקווה ראש העין. 

בתחנות גדולות, תוכל הרכבת לפתח מסחר ושירותים לנוסע בהיקף של עד 6000 מ"ר נטו ואילו בתחנות המוגדרות כתחנות מטרופוליניות, דוגמת תל אביב מרכז, סבידור, תל אביב השלום, ירושלים בנייני האומה, חיפה מרכז השמונה, נתניה ובת ים, תוכל רכבת ישראל לפתח מסחר ושירותים לנוסע בהיקפים גדולים אף יותר.

על פי תוכניות פיתוח המקרקעין למסחר ותעסוקה במתחמי הרכבת לתקופה של בין 10-15 השנים הקרובות, אנו צופים להשפעות הבאות:

-הגדלת נסיעות ברכבת בגין פיתוח המקרקעין ויצירת שימושים חדשים במתחמי התחנות בהיקף של בין  10-15 מיליון נסיעות לשנה.

-פיתוח מסחר ותעסוקה בהיקף של כ-170 אלף מקומות עבודה, בצמוד לתחנות רכבת.

-פיתוח מסחר ותעסוקה בתחנות הרכבת כולל שירותים נלווים בתחנות ופיתוח מעל מבני התחנות בהיקפים של כ-800,000 מ"ר.

-פיתוח של מסחר ותעסוקה באזורים הצמודים עד לכ-300 מטר מהתחנות (מרחב התחנה) בהיקפים של כ-1.7 מיליון מ"ר.

-פיתוח של מסחר תעסוקה ומגורים באזורים הצמודים לתחנה  (מעבר לטווח ה-300 מטר) בהיקף של כ-4.5 מיליון מ"ר.

שלב זה כולל עבודה על כ-30 מתחמים משותפים, כיום נבחנים כ-20 מתחמי תחנות חדשים, אשר אינם כלולים עדיין בתכנון המשותף, והפיתוח בגינם אינו כלול בנתונים הללו.

ההסכם החדש, גובש לאחר עבודה מאומצת שנעשתה במהלך השנה החולפת בשיתוף משרדי התחבורה, השיכון והאוצר. ההסכם יאפשר הגדלת הכנסותיהם של חברת רכבת ישראל ,רשות מקרקעי ישראל והרשויות המקומיות במטרה לצמצם את תלותה של החברה בכספי הסובסידיה הממשלתיים במקביל להפניית הכספים להמשך שיפור השירות לנוסעי הרכבת, על מנת לעודד אזרחים נוספים לעבור לנסיעה ברכבת.

המודל על פיו הותווה על בסיס ניסיון שהוכיח את עצמו במדינות רבות, בהן משמשות תחנות הרכבת כמרכזי תעסוקה, בילוי ומסחר מניבים ושוקקי חיים, המשמשים לא רק כתחנת מעבר עבור הנוסעים, אלא כמרכזים פעילים בלב המרקם העירוני, הנגישים על ידי שירות רכבתי לאורך כל שעות היום. 

תשלומי הרכבת לרשות מקרקעי ישראל כפי שנקבעו בהסכם יעמדו על: 

•2% לשנה מכלל הכנסות חברת הרכבת משירותים תפעוליים וסובסידיה (מכירת כרטיסים והובלת מטענים).

•    8% לשנה מהכנסות משירותים מסחריים.

•תשלום מהוון בגין חכירה ל-49 שנים של זכויות בנייה וזכויות מסחריות מעל מתחמי הרכבת.

שר האוצר ,יאיר לפיד: "ההסכם היום מביא את העתיד אל תחנות הרכבת בישראל. החיבור בין התחבורה לנדל"ן הוא מקרה קלאסי של שלם הגדול מסכום חלקיו. זהו חיבור בין תשתיות תחבורתיות לבין תועלות כלכליות בעלות פוטנציאל הולך וגדל שהן תוצר של פיתוח נדל"ני. ההסכם עתיד לשנות לא רק את היקף השימושים ואת מספר הנוסעים ברכבת, אלא גם לקחת את תחנת הרכבת שיש בכל עיר, וכמו בלונדון, ובטוקיו ובהונג קונג, להפוך אותה למנוף של פיתוח עירוני, תרבותי, תעסוקתי וסביבתי".

כתבות נוספות שיעניינו אותך

קמפיין הבחירות של יש עתיד 2021 יוצא לדרך

אחרי שנחשף הלוגו החדש של 'יש עתיד', פרסם היום גם סרטון המפלגה הראשון לקמפיין, עם המיתוג החדש.

המשך לקריאה

השרה מירב כהן מצטרפת ליש עתיד

יו"ר יש עתיד יאיר לפיד מכריז על הצטרפותה של השרה לשיווין חברתי מירב כהן ליש עתיד:

 

המשך לקריאה

יו"ר הוועדה לביקורת המדינה החדש: ח"כ אלעזר שטרן

הוועדה לביקורת המדינה אישרה פה אחד את המלצת וועדת הכנסת למנות את חה"כ אלעזר שטרן (יש עתיד) לתפקיד יו"ר הוועדה לביקורת המדינה. הוא יחליף בתפקיד את עפר שלח שהתפטר מהכנסת.

המשך לקריאה

שני חברי כנסת חדשים מטעם יש עתיד

חברי הכנסת הנכנסים ולדימיר בליאק ומשה (קינלי) טור פז הצהירו אמונים במליאת הכנסת, והצטרפו לחבריהם לסיעת יש עתיד בכנסת ה-23. השניים הצטרפו לאחר התפטרותם של אבי ניסנקורן ועינב קאבלה מתפקידם.

המשך לקריאה

אנחנו מוכנים

ממשלת השיתוק הלאומי קרסה. הגיעה הזמן של אזרחי מדינת ישראל לזכות לממשלה שתטפל במשבר ולא בעצמה.

המשך לקריאה

לראשונה בערי ישראל – כיכר לכבודם של צוותי ההוראה והחינוך.

השבוע, נחנך בצומת הרחובות ארלוזורוב וצה"ל שבפתח תקווה, כיכר לכבודם של צוותי ההוראה והחינוך. בטקס מכובד, הוסר הלוט והיוזמה של ראש העיר רמי גרינברג ומ״מ ראש העיר וראש מנהל החינוך רון כץ – איש יש עתיד, יצאה אל הפועל

המשך לקריאה

הישג לאופוזיציה: אושרה הצעת החוק לפיזור הכנסת שהגישה יש עתיד - תל"ם

הצעת החוק לפיזור הכנסת שהגישה סיעת יש עתיד - תל"ם עברה היום בקריאה טרומית ברוב של 61 תומכים מול 54 מתנגדים.

המשך לקריאה

אושרה טרומית הצעת החוק של ח"כ קארין אלהרר שתגן על נשים מוכות במקלט מפני פיטורין

הצעת החוק מציעה להאריך את התקופה בה לא ניתן לפטר נשים הנמצאות במקלט מתקופה של 90 ימים עד לחצי שנה

המשך לקריאה

יו"ר האופוזיציה לפיד: נעלה ביום רביעי הבא הצעת חוק לפיזור הכנסת

הגיע זמן בחירות: יו"ר יש עתיד - תל"ם, ח"כ יאיר לפיד הודיע היום (שני 23.11) כי יעלה להצבעה ביום רביעי הבא לחוק לפיזור הכנסת.

המשך לקריאה

אושרה הצעת החוק של יש עתיד – תל”ם לקיצוץ 10% בשכר חברי הכנסת

הצעת חוק הקפאת שכר חברי הכנסת (הוראת שעה) של יש עתיד - תל"ם אושרה היום במליאת הכנסת בקריאה ראשונה. יו"ר האופוזיציה לפיד שהגיש את ההצעה: "צריך להוציא את האפשרות של חברי הכנסת לקבוע את שכרם ולהעביר את ההחלטה לועדה חיצונית"

המשך לקריאה

מצא את מטה השטח הקרוב אליך