הצטרפו אלינו!

הסכם מקרקעין היסטורי נחתם היום בין רכבת ישראל לרשות מקרקעי ישראל

18 פברואר 2014 17:02 | יש עתיד

ההסכם היום מביא את העתיד אל תחנות הרכבת בישראל. החיבור בין התחבורה לנדל"ן הוא מקרה קלאסי של שלם הגדול מסכום חלקיו.

על פי ההסכם, יוכלו רשות מקרקעי ישראל ורכבת ישראל לפתח מסחר, אזורי תעסוקה ומגורים בסמוך ומעל לתחנות רכבת.

רכבת ישראל תורשה לפתח מסחר ושירותים לנוסעים בהיקפים שונים, בהתאם לגודל התחנות. ההערכה היא כי בהתאם להסכם החדש, ב-10 עד 15 השנים הקרובות,  יקדמו רכבת ישראל ורמ"י פיתוח מקרקעין בתחנות הרכבת השונות, בהיקף כולל של כ-6 מיליון מ"ר עם צפי הכנסות של כמיליארד וחצי שקלים והכנסות שנתיות שוטפות של כ-400 מיליון שקלים.

הקמת מבני משרדים ומרכזי קניות במתחמי תחנות הרכבת ברחבי הארץ ומיצוי הפוטנציאל הרב הטמון במיקומים אלו בכל רחבי הארץ הוא צורך לאומי. תוכנית פיתוח המקרקעין צפויה להביא, בין היתר, לתוספת מקומות עבודה, בילוי ומסחר באזורי הביקוש וביישובי הפריפריה ולחיזוקם, ובמקביל תאפשר לציבור גדול יותר לעבור לתחבורה ציבורית ולוותר על כלי הרכב הפרטיים.

 

במסגרת ההסכם החדש סווגו תחנות הרכבת ל-4 קבוצות על פי גודלן, מהן נגזר השטח לפיתוח: 1500 מ"ר נטו בתחנות המוגדרות כקטנות ו-3000 מ"ר בתחנות המוגדרות כתחנות בינוניות דוגמת נתב"ג, באר שבע, חיפה בת גלים, חולון, פתח תקווה ראש העין. 

בתחנות גדולות, תוכל הרכבת לפתח מסחר ושירותים לנוסע בהיקף של עד 6000 מ"ר נטו ואילו בתחנות המוגדרות כתחנות מטרופוליניות, דוגמת תל אביב מרכז, סבידור, תל אביב השלום, ירושלים בנייני האומה, חיפה מרכז השמונה, נתניה ובת ים, תוכל רכבת ישראל לפתח מסחר ושירותים לנוסע בהיקפים גדולים אף יותר.

 

על פי תוכניות פיתוח המקרקעין למסחר ותעסוקה במתחמי הרכבת לתקופה של בין 10-15 השנים הקרובות, אנו צופים להשפעות הבאות:

-הגדלת נסיעות ברכבת בגין פיתוח המקרקעין ויצירת שימושים חדשים במתחמי התחנות בהיקף של בין  10-15 מיליון נסיעות לשנה.

-פיתוח מסחר ותעסוקה בהיקף של כ-170 אלף מקומות עבודה, בצמוד לתחנות רכבת.

-פיתוח מסחר ותעסוקה בתחנות הרכבת כולל שירותים נלווים בתחנות ופיתוח מעל מבני התחנות בהיקפים של כ-800,000 מ"ר.

-פיתוח של מסחר ותעסוקה באזורים הצמודים עד לכ-300 מטר מהתחנות (מרחב התחנה) בהיקפים של כ-1.7 מיליון מ"ר.

-פיתוח של מסחר תעסוקה ומגורים באזורים הצמודים לתחנה  (מעבר לטווח ה-300 מטר) בהיקף של כ-4.5 מיליון מ"ר.

שלב זה כולל עבודה על כ-30 מתחמים משותפים, כיום נבחנים כ-20 מתחמי תחנות חדשים, אשר אינם כלולים עדיין בתכנון המשותף, והפיתוח בגינם אינו כלול בנתונים הללו.

ההסכם החדש, גובש לאחר עבודה מאומצת שנעשתה במהלך השנה החולפת בשיתוף משרדי התחבורה, השיכון והאוצר. ההסכם יאפשר הגדלת הכנסותיהם של חברת רכבת ישראל ,רשות מקרקעי ישראל והרשויות המקומיות במטרה לצמצם את תלותה של החברה בכספי הסובסידיה הממשלתיים במקביל להפניית הכספים להמשך שיפור השירות לנוסעי הרכבת, על מנת לעודד אזרחים נוספים לעבור לנסיעה ברכבת.

המודל על פיו הותווה על בסיס ניסיון שהוכיח את עצמו במדינות רבות, בהן משמשות תחנות הרכבת כמרכזי תעסוקה, בילוי ומסחר מניבים ושוקקי חיים, המשמשים לא רק כתחנת מעבר עבור הנוסעים, אלא כמרכזים פעילים בלב המרקם העירוני, הנגישים על ידי שירות רכבתי לאורך כל שעות היום. 

 

תשלומי הרכבת לרשות מקרקעי ישראל כפי שנקבעו בהסכם יעמדו על: 

•2% לשנה מכלל הכנסות חברת הרכבת משירותים תפעוליים וסובסידיה (מכירת כרטיסים והובלת מטענים).

•    8% לשנה מהכנסות משירותים מסחריים.

•תשלום מהוון בגין חכירה ל-49 שנים של זכויות בנייה וזכויות מסחריות מעל מתחמי הרכבת.

 

שר האוצר ,יאיר לפיד: "ההסכם היום מביא את העתיד אל תחנות הרכבת בישראל. החיבור בין התחבורה לנדל"ן הוא מקרה קלאסי של שלם הגדול מסכום חלקיו. זהו חיבור בין תשתיות תחבורתיות לבין תועלות כלכליות בעלות פוטנציאל הולך וגדל שהן תוצר של פיתוח נדל"ני. ההסכם עתיד לשנות לא רק את היקף השימושים ואת מספר הנוסעים ברכבת, אלא גם לקחת את תחנת הרכבת שיש בכל עיר, וכמו בלונדון, ובטוקיו ובהונג קונג, להפוך אותה למנוף של פיתוח עירוני, תרבותי, תעסוקתי וסביבתי".

כתבות נוספות שיעניינו אותך

התחנה הבאה: ממשלה שפויה

האוטובוס של יש עתיד חוזר לכבישים ועד יום הבחירות יסיירו בו חברי הכנסת בכל רחבי הארץ

המשך לקריאה

יש עתיד לספורט בישראל

יו"ר מפלגת יש עתיד, יאיר לפיד: "כל ילד בארץ צריך חוג ספורט אחד בחינם"

המשך לקריאה

על מה נדבר ביום האישה

ביום האישה הזה - בשנת 2021 - על מה נדבר? האם נדבר על כל ההצלחות - על כך שהפמיניזם הוא המהפכה המוצלחת ביותר ב-100 השנים האחרונות? על ההישגים במלחמה על זכויות, שוויון, שיח וביטחון?

המשך לקריאה

"ישראל צריכה עוד שדה תעופה גדול והוא צריך להיות בנבטים"

יש עתיד, הציגה בנבטים את תוכניתה להקמתו של שדה תעופה בינלאומי בנגב. באירוע הדגיש יו"ר המפלגה יאיר לפיד את חשיבות הקמת שדה התעופה לפיתוח האזור, התיירות והעסקים:

המשך לקריאה

יש עתיד למאבק במשבר האקלים

מפלגת 'יש עתיד' הציגה תכנית חילוץ ירוקה לטיפול במשבר האקלים והגנה על הסביבה. את התכנית הציגו יו"ר המפלגה יאיר לפיד וחה"כ יוראי להב הרצנו האחראי על תחום האקלים במפלגה.

המשך לקריאה

שני מצטרפים חדשים למפלגת יש עתיד

השבוע הצטרפו אל יש עתיד שני תומכים בולטים מקרב השלטון המקומי. ראשון שבהם היה אמיר כוכבי - ראש עיריית הוד השרון. כוכבי, בן 40, בעל נסיון עבר בעבודה פרלמנטרית, ומכהן בתפקיד משנת 2018.

המשך לקריאה

מאבק בפשיעה החמורה והאלימות בחברה הערבית

היום (א') הצגנו את תכנית העבודה של 'יש עתיד' למען האזרחים הוותיקים. יו"ר מפלגת יש עתיד, יאיר לפיד, פתח את האירוע ואמר: ״לא ננוח עד שאנשים מעל גיל 60 יקבלו את מה שמגיע להם מהמדינה שבנו״.

המשך לקריאה

המצע שלנו בשבילכם

את מצע יש עתיד התחלנו לכתוב ב-2012 ואנחנו ממשיכים כל הזמן. הוא מורכב משני יסודות. אחד יציב, קשיח ועקרוני. השני סקרן, ערני, כמעט חסר מנוחה. המצע שלנו מכיל עקרונות ברזל שלא נזוז מהם לעולם, אבל הוא גם מסמך חי, משתנה, מתפתח.

המשך לקריאה

נבחרת יש עתיד לכנסת ה-24

השבוע הגשנו את רשימת 'יש עתיד' בבחירות לכנסת ה-24. אחרי שהוגשה הרשימה לוועדת הבחירות המרכזית, הציג יו"ר המפלגה יאיר לפיד את נבחרת המועמדים, ואמר כי זו "רשימה מנוסה ויעילה של מקצוענים שבאים לעבוד".

המשך לקריאה

יש עתיד לגיל השלישי

היום (א') הצגנו את תכנית העבודה של 'יש עתיד' למען האזרחים הוותיקים. יו"ר מפלגת יש עתיד, יאיר לפיד, פתח את האירוע ואמר: ״לא ננוח עד שאנשים מעל גיל 60 יקבלו את מה שמגיע להם מהמדינה שבנו״.

המשך לקריאה

מצא את מטה השטח הקרוב אליך