הצטרפו אלינו!

בתי החולים הממשלתיים ינוהלו על ידי רשות ממלכתית נפרדת ממשרד הבריאות

12 מרץ 2014 10:44 | יש עתיד

ועדת המשנה ל'ריבוי הכובעים' של משרד הבריאות, בראשות רונית קן, שפעלה כחלק מועדת גרמן, לחיזוק מערכת הבריאות הציבורית, פירסמה אתמול את המלצותיה לרפורמה במערכת

תת הועדה לבחינת ריבוי הכובעים של משרד הבריאות, בראשות רונית קן, לשעבר הממונה על ההגבלים העסקיים, פירסמה אתמול את מסקנותיה לשינוי מבנה הפיקוח והניהול במערכת הבריאות. המסקנות הן למעשה חלק ראשון בסדרת נושאים, שנבחנו בחודשים האחרונים במסגרת ועדת גרמן, לחיזוק מערכת הבריאות הציבורית בישראל. 

הנושאים האחרים שנבחנו בועדות המשנה הנוספות הם: תיירות המרפא וסוגיית ביטוחי הבריאות.

 

לדברי שרת הבריאות, יעל גרמן: "המנדט, שניתן לתת הועדה, בראשות רונית קן, היה לעסוק בשלושת הכובעים של משרד הבריאות: הן כקובע רגולציה, הן כגורם אכיפתה במערכת הבריאות בכלל, ובבתי החולים, בפרט, והן כבעלים של בתי החולים הממשלתיים. כל זאת משום שריבוי התפקידים הזה מחליש באופן משמעותי את מעמד המשרד ופוגע במערכת הבריאות הציבורית". 

בפועל, במהלך החודשים האחרונים דנה תת הועדה בדרכים לחיזוק מנגנוני משילות ובקרה של משרד הבריאות על בתי החולים שבבעלות המדינה, וזאת מאחר שהאופן בו בנויה מערכת הפיקוח, המכפיפה את בתי החולים הממשלתיים למשרד הבריאות (הן כבעלים, והן כמשרד ממשלתי), אינה מאפשרת בפועל ניהול ובקרה אפקטיביים על ידי המשרד.

תת הועדה נדרשה גם לחיזוק מנגנוני הבקרה והניהול הפנימיים של בתי החולים הממשלתיים עצמם ולהגברת השקיפות, שכן מדובר בארגונים מורכבים בעלי היקפים גדולים של פעילות כלכלית, הפועלים בסביבה עסקית ורגולטורית דינמית וסבוכה. בתי החולים אינם ערוכים כיום  מבחינה ארגונית לנהל את הפעילות שבאחריותם בצורה מיטבית, בין השאר בשל חוסר גמישות ניהולית, העדר תמריצים להתייעלות, מבנה ארגוני לוקה בחסר (מבחינת מנגנוני ניהול ובקרה אפקטיביים) וחלוקת תפקידים בעייתית בינם ובין תאגידי הבריאות שקמו בצידם.

מסבירה רונית קן, יו"ר תת הועדה: "הנחו אותנו 4 עקרונות יסוד בפתח הדיונים: "1. טובת המטופל בראש סדר העדיפויות.  2. אחריות המדינה להבטיח אספקת שירותי בריאות לציבור.  3. ישימות הפתרונות המוצעים, שכן נושא ריבוי הכובעים של משרד הבריאות כבר נדון בעבר באופנים שונים בועדות קודמות (ועדת נתניהו, ועדת לאון וועדת אמוראי), אך הפעם ברור היה כי עלינו לגבש פתרונות ישימים. 4. שמירה על גמישות עתידית תוך אפשרות מתן מענה לצרכים משתנים של המערכת".

 

אלה הן המלצות תת הועדה:

א.    רשות מרכזים רפואיים ממשלתיים סטטוטורית תוקם מחוץ למשרד הבריאות ובנפרד ממנו, ואליה יועברו מגוון תפקידי הבעלים (פיקוח ניהולי), המצויים כיום באגפי המשרד השונים, על פי המיפוי שהוכן על ידי משרד הבריאות.

ב.     בתיה"ח הממשלתיים וכל תאגידי הבריאות, קרנות המחקר, אגודות הידידים והגופים הנוספים שהוקמו לידם (מרכזים רפואיים ממשלתיים), יהיו כפופים לרשות המרכזים הרפואיים הממשלתיים.

ג.      ראש הרשות יהיה כפוף לשרת הבריאות על פי החוק.

ד.     עיגון מטרותיה, משימותיה וסמכויותיה של הרשות - ייקבע בחוק.

ה.    בשלב ראשון ועל מנת להציג פתרון מהיר- הקמת הרשות תהא מכח החלטת ממשלה. זהו פתרון זמני בלבד עד להשלמת תהליך החקיקה.

ו.      שרת הבריאות תמנה את העומד בראש הרשות החדשה. אין חובה כי בראש הרשות יעמוד בעל רישיון לעסוק ברפואה, אלא הדגש יהיה על מי שהוא בעל ניסיון והשכלה בתחומי ניהול כלכלי, פיקוח ובקרה. בכל מקרה, כהונת ראש הרשות תהיה קצובה.

ז.      במקביל להגברת הפיקוח על המרכזים הרפואיים הממשלתיים יחוזקו מנגנוני הפיקוח והבקרה בבתי החולים עצמם על ידי הקמת ועדות מייעצות להנהלות בתי החולים, מינוי מבקר פנים, מינוי ועדת ביקורת ומתן חיזוק משמעותי למעמדו וסמכויותיו של מנהל כספים.

ח.    לצד חיזוק מנגנוני הביקורת והמשילות, תינתן גמישות ניהולית למנהלי בתי החולים ולצידה תוגבר האחריות.

ט.    מנכ"ל משרד הבריאות לא יהיה אחראי, או בעל סמכות ביחס לרשות המרכזים הרפואיים, וזאת על מנת לוודא קיומה של הפרדה מהותית ואפקטיבית.

י. מנכ"ל משרד הבריאות יעסוק ברגולציה, יתמקד בעבודתו כמיניסטריון ורגולטור, וזאת בשים

   לב למסגרות תקציביות מאושרות. רגולציה על בתיה"ח, שלה השלכות תקציביות משמעותיות,

    תיעשה בהסכמה עם מנהל הרשות. במקרה של חילוקי דעות תיבדק המשמעות התקציבית על

    ידי הרשות, והנושא יובא להכרעת השרה. הרשות תהא כפופה לשרת הבריאות.

 

לדברי רונית קן: "הקמת רשות המרכזים הרפואיים הממשלתיים  מותירה את השליטה בתהליך ארוך הטווח בידי שרת הבריאות, אשר תוכל לקבוע את סדרי העדיפויות והאיזונים הנדרשים בשלבי התכנון והיישום. לממשלה תהיה שליטה והשפעה על התנהלות המערכת בהיבטי תקציב וכוח אדם".

 

מוסיפה השרה גרמן: "מדובר במהלך הניתן ליישום בפרק זמן סביר, כיוון שהוא מצומצם יחסית בהיקפו ובמשכו, ואין בו כדי לשנות סדרי עולם במערכת הבריאות. הרשות בעצם תאפשר לנו במשרד הבריאות להתמקד בביצוע תפקידי המיניסטריון, בעוד שהיא תתמקד בביצוע תפקידי הבעלים. מהלך שכזה יניח את התשתית לחיזוק מנגנוני המשילות והבקרה של המדינה על המרכזים הרפואיים שבבעלותה, וכן לשיפור הניהול והבקרה בבתי החולים עצמם, תוך הגברת השקיפות. אני משוכנעת שבכך, המערכת כולה תתחזק, והציבור יצא אף הוא נשכר, שכן משרד הבריאות צפוי לשפר את תפקודו, ואילו המרכזים הרפואיים יתנהלו לפי אמות מידה מתקדמות של ניהול ושקיפות, כמצופה מארגונים בעלי חשיבות כה מכרעת.

 

אני מבקשת להודות לרונית קן על ההתגייסות למשימה הלאומית ועל הובל ועדת המשנה בשכל רב ובתבונה. אני מבקשת להודות גם לכל אחד מחברי הועדה האחרים על הזמן שהקדישו לדיוני הועדה ולקריאת חומרי הרקע, ועל תרומתם החשובה לגיבוש ההמלצות. חשוב לי להדגיש כי  המלצות וועדת המשנה משקפות את המתווה הכללי לפתרון בעיית כפל התפקידים, ואינן יורדות לפרטי סעיפי החקיקה, שתידרש. בימים הקרובים כבר תחל עבודת המשך של צוותי עבודה ייעודיים".

כתבות נוספות שיעניינו אותך

מלבד הצעת החוק להקמת ועדת חקירה ממלכתית לאסון מירון, יש עתיד תעלה בוועדה המסדרת את הצעות החוק להגבלת כהונת ראש ממשלה, ולמניעת הטלת המנדט למי שהוגש נגדו כתב אישום

במסגרת סיכום ‏שגובש היום בין נציגי סיעות גוש השינוי נקבע שביום שני הקרוב תעלה יו"ר הוועדה המסדרת, ח"כ קארין אלהרר שורת חוקים לקבלת פטור מחובת הנחה ובראשם "הצעת חוק להקמת ועדת חקירה ממלכתית לאירועי אסון הילולת הרשב"י בהר מירון", שביוזמת כל חברי סיעת יש עתיד.

המשך לקריאה

אילו הייתה לנו ממשלה

אילו היתה לנו ממשלה, היא היתה ממנה לפני שנתיים מפכ"ל חזק, נותנת לו תקציב ושולחת אותו להקים כוחות משימה שיטפלו במוקדי הצרות הידועות: האלימות בחברה הערבית, ארגוני הפשיעה הלאומנית (מלה פמיליה ולהב״ה עד מתפרעי עכו ולוד), השחיתות השלטונית.

המשך לקריאה

הקמת ממשלה היא אף פעם לא אירוע פשוט. לא כולם יקבלו מה שהם רוצים. אבל יש הבנה שכולנו שותפים לה. כולנו מבינים שהמדינה צריכה שינוי כיוון.

יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד בפתח ישיבת הסיעה:אין גבול שנתניהו לא חוצה כדי לפלג את החברה הישראלית ולגרור אותנו לבחירות חמישיות, אבל זה מתהפך עליו. במקום שזה יחליש אותנו, זו תזכורת למה מוכרחים ממשלת אחדות.

המשך לקריאה

ח"כ מירב כהן השיקה מוקד סיוע למבוגרים להשתלב בשוק התעסוקה.

השרה לשוויון חברתי לשעבר, ח"כ מירב כהן הוציאה אל הפועל מוקד המחבר בין מעסיקים מובילים במשק למחפשי עבודה מבוגרים בגילאי 60 ומעלה.

המשך לקריאה

דואגים לציבור העצמאים בישראל

ח"כ ולדימיר בליאק, שהקים את מטה העצמאים והעסקים הקטנים ביש עתיד, ממשיך בעשייתו הברוכה לטובת ציבור העצמאים בישראל. הצעת חוק שהגיש מבקשת לגשר על הפער הקיים בכל הנוגע לזכויותיהם הסוציאליות ולדמי המחלה, אל מול ציבור השכירים בישראל.

המשך לקריאה

הכול שווים בפני החוק – ח"כ, האלוף (במיל') אלעזר שטרן הגיש את חוק השוויון.

התיקון לחוק אותו הגיש ח"כ אלעזר שטרן, מעגן במסגרת חוק-יסוד, את הזכות לשוויון ואת האיסור על הפליה. זאת על ידי תיקון פשוט אבל חשוב לפיו מוסיפים את המילה "שוויון" לחוק כבוד האדם וחירותו.

המשך לקריאה

יו"ר יש עתיד בהצהרה מיוחדת לתקשורת אחרי קבלת המנדט מהנשיא

ממשלת אחדות ישראלית היא לא פשרה – היא מטרה. זה מה שהמדינה זקוקה לו עכשיו. זו תהיה ממשלה מורכבת, אבל תהיה לה מטרה פשוטה: להוציא אותנו מהמשבר. ממשבר הקורונה, מהמשבר הכלכלי, מהמשבר הפוליטי, בעיקר מהמשבר בתוכנו, בתוך עם ישראל.

המשך לקריאה

מנכ"ל בית הנשיא מר הראל טובי הגיע לביתו של יו"ר יש עתיד יאיר לפיד והגיש לו את המנדט להרכבת הממשלה, בשם נשיא המדינה.

בהודעתו על העברת המנדט מנתניהו ללפיד, אמר נשיא המדינה ריבלין: "על בסיס ההמלצות שקיבלתי מסיעות הכנסת, ומתוקף סמכותי, על פי סעיף 9 של חוק יסוד: הממשלה

המשך לקריאה

חברת הכנסת קארין אלהרר מונתה לתפקיד יו"ר הוועדה המסדרת.

עם קבלת המנדט מנשיא המדינה הוחלט כי ח"כ קארין אלהרר תשמש כיושבת ראש הוועדה המסדרת מטעם יש עתיד. ח"כ אלהרר שכיהנה בעבר בתפקיד יושבת ראש הוועדה לביקורת המדינה, תמשיך לפעול במסירות למען האינטרס של כלל הציבור בישראל.

המשך לקריאה

היה ניתן למנוע את האסון, אלף כתובות היו על הקיר. יהי זכרם ברוך

דמי אחינו צועקים אלינו מן האדמה.
--
הרב יצחק בצרי, שאיבד שלושה מבני משפחתו באסון הנורא הזה, זעק אתמול שהוא תובע ועדת חקירה ממלכתית. אי אפשר להתעלם ממנו. אני מצטרף לקריאת

המשך לקריאה

מצא את מטה השטח הקרוב אליך