הצטרפו אלינו!

בתי החולים הממשלתיים ינוהלו על ידי רשות ממלכתית נפרדת ממשרד הבריאות

12 מרץ 2014 10:44 | יש עתיד

ועדת המשנה ל'ריבוי הכובעים' של משרד הבריאות, בראשות רונית קן, שפעלה כחלק מועדת גרמן, לחיזוק מערכת הבריאות הציבורית, פירסמה אתמול את המלצותיה לרפורמה במערכת

תת הועדה לבחינת ריבוי הכובעים של משרד הבריאות, בראשות רונית קן, לשעבר הממונה על ההגבלים העסקיים, פירסמה אתמול את מסקנותיה לשינוי מבנה הפיקוח והניהול במערכת הבריאות. המסקנות הן למעשה חלק ראשון בסדרת נושאים, שנבחנו בחודשים האחרונים במסגרת ועדת גרמן, לחיזוק מערכת הבריאות הציבורית בישראל. 

הנושאים האחרים שנבחנו בועדות המשנה הנוספות הם: תיירות המרפא וסוגיית ביטוחי הבריאות.

 

לדברי שרת הבריאות, יעל גרמן: "המנדט, שניתן לתת הועדה, בראשות רונית קן, היה לעסוק בשלושת הכובעים של משרד הבריאות: הן כקובע רגולציה, הן כגורם אכיפתה במערכת הבריאות בכלל, ובבתי החולים, בפרט, והן כבעלים של בתי החולים הממשלתיים. כל זאת משום שריבוי התפקידים הזה מחליש באופן משמעותי את מעמד המשרד ופוגע במערכת הבריאות הציבורית". 

בפועל, במהלך החודשים האחרונים דנה תת הועדה בדרכים לחיזוק מנגנוני משילות ובקרה של משרד הבריאות על בתי החולים שבבעלות המדינה, וזאת מאחר שהאופן בו בנויה מערכת הפיקוח, המכפיפה את בתי החולים הממשלתיים למשרד הבריאות (הן כבעלים, והן כמשרד ממשלתי), אינה מאפשרת בפועל ניהול ובקרה אפקטיביים על ידי המשרד.

תת הועדה נדרשה גם לחיזוק מנגנוני הבקרה והניהול הפנימיים של בתי החולים הממשלתיים עצמם ולהגברת השקיפות, שכן מדובר בארגונים מורכבים בעלי היקפים גדולים של פעילות כלכלית, הפועלים בסביבה עסקית ורגולטורית דינמית וסבוכה. בתי החולים אינם ערוכים כיום  מבחינה ארגונית לנהל את הפעילות שבאחריותם בצורה מיטבית, בין השאר בשל חוסר גמישות ניהולית, העדר תמריצים להתייעלות, מבנה ארגוני לוקה בחסר (מבחינת מנגנוני ניהול ובקרה אפקטיביים) וחלוקת תפקידים בעייתית בינם ובין תאגידי הבריאות שקמו בצידם.

מסבירה רונית קן, יו"ר תת הועדה: "הנחו אותנו 4 עקרונות יסוד בפתח הדיונים: "1. טובת המטופל בראש סדר העדיפויות.  2. אחריות המדינה להבטיח אספקת שירותי בריאות לציבור.  3. ישימות הפתרונות המוצעים, שכן נושא ריבוי הכובעים של משרד הבריאות כבר נדון בעבר באופנים שונים בועדות קודמות (ועדת נתניהו, ועדת לאון וועדת אמוראי), אך הפעם ברור היה כי עלינו לגבש פתרונות ישימים. 4. שמירה על גמישות עתידית תוך אפשרות מתן מענה לצרכים משתנים של המערכת".

 

אלה הן המלצות תת הועדה:

א.    רשות מרכזים רפואיים ממשלתיים סטטוטורית תוקם מחוץ למשרד הבריאות ובנפרד ממנו, ואליה יועברו מגוון תפקידי הבעלים (פיקוח ניהולי), המצויים כיום באגפי המשרד השונים, על פי המיפוי שהוכן על ידי משרד הבריאות.

ב.     בתיה"ח הממשלתיים וכל תאגידי הבריאות, קרנות המחקר, אגודות הידידים והגופים הנוספים שהוקמו לידם (מרכזים רפואיים ממשלתיים), יהיו כפופים לרשות המרכזים הרפואיים הממשלתיים.

ג.      ראש הרשות יהיה כפוף לשרת הבריאות על פי החוק.

ד.     עיגון מטרותיה, משימותיה וסמכויותיה של הרשות - ייקבע בחוק.

ה.    בשלב ראשון ועל מנת להציג פתרון מהיר- הקמת הרשות תהא מכח החלטת ממשלה. זהו פתרון זמני בלבד עד להשלמת תהליך החקיקה.

ו.      שרת הבריאות תמנה את העומד בראש הרשות החדשה. אין חובה כי בראש הרשות יעמוד בעל רישיון לעסוק ברפואה, אלא הדגש יהיה על מי שהוא בעל ניסיון והשכלה בתחומי ניהול כלכלי, פיקוח ובקרה. בכל מקרה, כהונת ראש הרשות תהיה קצובה.

ז.      במקביל להגברת הפיקוח על המרכזים הרפואיים הממשלתיים יחוזקו מנגנוני הפיקוח והבקרה בבתי החולים עצמם על ידי הקמת ועדות מייעצות להנהלות בתי החולים, מינוי מבקר פנים, מינוי ועדת ביקורת ומתן חיזוק משמעותי למעמדו וסמכויותיו של מנהל כספים.

ח.    לצד חיזוק מנגנוני הביקורת והמשילות, תינתן גמישות ניהולית למנהלי בתי החולים ולצידה תוגבר האחריות.

ט.    מנכ"ל משרד הבריאות לא יהיה אחראי, או בעל סמכות ביחס לרשות המרכזים הרפואיים, וזאת על מנת לוודא קיומה של הפרדה מהותית ואפקטיבית.

י. מנכ"ל משרד הבריאות יעסוק ברגולציה, יתמקד בעבודתו כמיניסטריון ורגולטור, וזאת בשים

   לב למסגרות תקציביות מאושרות. רגולציה על בתיה"ח, שלה השלכות תקציביות משמעותיות,

    תיעשה בהסכמה עם מנהל הרשות. במקרה של חילוקי דעות תיבדק המשמעות התקציבית על

    ידי הרשות, והנושא יובא להכרעת השרה. הרשות תהא כפופה לשרת הבריאות.

 

לדברי רונית קן: "הקמת רשות המרכזים הרפואיים הממשלתיים  מותירה את השליטה בתהליך ארוך הטווח בידי שרת הבריאות, אשר תוכל לקבוע את סדרי העדיפויות והאיזונים הנדרשים בשלבי התכנון והיישום. לממשלה תהיה שליטה והשפעה על התנהלות המערכת בהיבטי תקציב וכוח אדם".

 

מוסיפה השרה גרמן: "מדובר במהלך הניתן ליישום בפרק זמן סביר, כיוון שהוא מצומצם יחסית בהיקפו ובמשכו, ואין בו כדי לשנות סדרי עולם במערכת הבריאות. הרשות בעצם תאפשר לנו במשרד הבריאות להתמקד בביצוע תפקידי המיניסטריון, בעוד שהיא תתמקד בביצוע תפקידי הבעלים. מהלך שכזה יניח את התשתית לחיזוק מנגנוני המשילות והבקרה של המדינה על המרכזים הרפואיים שבבעלותה, וכן לשיפור הניהול והבקרה בבתי החולים עצמם, תוך הגברת השקיפות. אני משוכנעת שבכך, המערכת כולה תתחזק, והציבור יצא אף הוא נשכר, שכן משרד הבריאות צפוי לשפר את תפקודו, ואילו המרכזים הרפואיים יתנהלו לפי אמות מידה מתקדמות של ניהול ושקיפות, כמצופה מארגונים בעלי חשיבות כה מכרעת.

 

אני מבקשת להודות לרונית קן על ההתגייסות למשימה הלאומית ועל הובל ועדת המשנה בשכל רב ובתבונה. אני מבקשת להודות גם לכל אחד מחברי הועדה האחרים על הזמן שהקדישו לדיוני הועדה ולקריאת חומרי הרקע, ועל תרומתם החשובה לגיבוש ההמלצות. חשוב לי להדגיש כי  המלצות וועדת המשנה משקפות את המתווה הכללי לפתרון בעיית כפל התפקידים, ואינן יורדות לפרטי סעיפי החקיקה, שתידרש. בימים הקרובים כבר תחל עבודת המשך של צוותי עבודה ייעודיים".

כתבות נוספות שיעניינו אותך

הישג לאופוזיציה: אושרה הצעת החוק לפיזור הכנסת שהגישה יש עתיד - תל"ם

הצעת החוק לפיזור הכנסת שהגישה סיעת יש עתיד - תל"ם עברה היום בקריאה טרומית ברוב של 61 תומכים מול 54 מתנגדים.

המשך לקריאה

אושרה טרומית הצעת החוק של ח"כ קארין אלהרר שתגן על נשים מוכות במקלט מפני פיטורין

הצעת החוק מציעה להאריך את התקופה בה לא ניתן לפטר נשים הנמצאות במקלט מתקופה של 90 ימים עד לחצי שנה

המשך לקריאה

יו"ר האופוזיציה לפיד: נעלה ביום רביעי הבא הצעת חוק לפיזור הכנסת

הגיע זמן בחירות: יו"ר יש עתיד - תל"ם, ח"כ יאיר לפיד הודיע היום (שני 23.11) כי יעלה להצבעה ביום רביעי הבא לחוק לפיזור הכנסת.

המשך לקריאה

אושרה הצעת החוק של יש עתיד – תל”ם לקיצוץ 10% בשכר חברי הכנסת

הצעת חוק הקפאת שכר חברי הכנסת (הוראת שעה) של יש עתיד - תל"ם אושרה היום במליאת הכנסת בקריאה ראשונה. יו"ר האופוזיציה לפיד שהגיש את ההצעה: "צריך להוציא את האפשרות של חברי הכנסת לקבוע את שכרם ולהעביר את ההחלטה לועדה חיצונית"

המשך לקריאה

“ראש הממשלה מנותק: יש לבטל את הפטור ממס על תחזוקת ביתו הפרטי”

בחודש יולי 2018, לאחר דיון סוער, אושרה הצעת החוק של ח”כ מיקי זוהר מהליכוד, שנועדה לפטור את ראש הממשלה מתשלום מס על הוצאותיו הפרטיות, בכלל זה ביתו הפרטי בקיסריה. הצעת חוק חדשה של ח”כ מיקי לוי (יש עתיד – תל”ם) מבקשת לבטל את הפטור. משמעות הפטור היא שהציבור משלם לא רק את הוצאותיו הפרטיות של ראש הממשלה באופן ישיר, ישנו גם הפסד עקיף דרך אבדן הכנסות המיסוי לקופת המדינה, משום שעל פי החוק שאושר נתניהו אינו צריך לשלם מס על הוצאותיו הפרטיות. החוק, יש לציין, חל לא רק בזמן כהונתו של רוה”מ, אלא גם 5 שנים לאחר פרישתו מהתפקיד

המשך לקריאה

"הטפסים הרשמיים של המדינה צריכים להכיר במציאות: בישראל יש סוגים שונים של משפחות"

שינויים שחלו בהרכב התא המשפחתי בישראל, לצד הכרת הרשות בזכות האדם לחיי משפחה בהתאם לאמונתו ובחירתו, מחייבים את התאמת הניירת הרשמית שהייתה נהוגה עד כה, ואשר עוצבה על פי מודלים חברתיים - משפחתיים מיושנים, למגוון התאים המשפחתיים הקיימים היום. כך טוען ח"כ יוראי להב הרצנו מ"יש עתיד - תל"ם" שיגיש מחר את הצעת החוק שלו לשינוי הטפסים הרשמיים של המדינה, כך שיכילו את הכינויים הניטראליים "הורה 1" ו"הורה 2" במקום כינויים תלויי מגדר

המשך לקריאה

איפה הכסף? נעזור לך למצוא

אזרחים שזכאים למענק ופיצוי מהמדינה נתקלים בבירוקרטיה מסורבלת ומידע חסר על זכויותיהם.
השבוע פתחנו מרכז פניות עבורכם. מערך מתנדבים עם יועצים פרלמנטרים וחברי כנסת מחכים לפניות ויעשו הכל כדי לסייע לכם לממש את זכויותיכם.
השירות בחינם ובשמחה.

המשך לקריאה

ח"כ יוראי להב הרצנו יוזם תכנית סיוע לסטודנטים

הממשלה הצביעה על סגר שני בלי שתהיה לה שום תוכנית איך לא נגיע לסגר שלישי. הנה התוכנית שלנו:

המשך לקריאה

תכנית 6 הנקודות של יש עתיד תל״ם

הממשלה הצביעה על סגר שני בלי שתהיה לה שום תוכנית איך לא נגיע לסגר שלישי. הנה התוכנית שלנו:

המשך לקריאה

מצא את מטה השטח הקרוב אליך